Bertheussen lanserte ordpuslespillet Wordfeud i 2009, og siden har kronene trillet jevnt og trutt inn i IT-selskapet Bertheussen IT. I fjor tjente selskapet 26 millioner kroner, men lite tyder på at den unge gründeren planlegger å hvile på lauvbærne. Nå lanserer han og kollegene i IT-selskapet bilspillet Race Day, som i disse dager testes ut i Canada.

- Det behøver ikke bli en like stor hit som Wordfeud for at vi skal anse det som en suksess, sier Bertheussen til adressa.no.

Enkelt å lære

Det var nettstedet Trondheimtech som først omtalte Bertheussens nye spillplaner. Til nettstedet forklarer Bertheussen at spillet er noe helt annet enn Wordfeud, og ligner mer på allerede etablerte spill som Hill Climber. Forskjellen er dog at Race Day har multisplayer, noe som andre spill i samme sjanger har manglet.

 Ellers er oppskriften ikke  ulik Wordfeud - spillet skal passe de fleste, og være enkelt å lære seg. Det håper Bertheussen å finne ut når Race Day testes ut i Canada.

– Det vi først og fremst vil ha informasjon om er brukervennligheten. Vi ønsker ikke at folk bare skal spille én gang og gi opp. Da må vi gjøre endringer. Vi håper derimot at spillet skal være enkelt å lære seg, sier han til Trondheimtech.

Lanseres før jul

Til adressa.no. sier Bertheussen at planen er å lansere spillet over hele verden før jul. Race Day kommer som gratisversjon, men med alternativer for de som er villig til å betale.

– Spillet er i utgangspunktet gratis, og da er det reklamevisninger innimellom. Men man kan velge å kjøpe seg fri fra reklamen og man kan kjøpe biler, sier han til avisen.

Tromsøværingen er ikke kjent for å snakke høyt om sin privatøknomi, men Adressa.no omtalte i fjor Bertheussens eiendomsinvestering, da han la 10,8 millioner kroner på bordet for en lekker leilighet på Nedre Byåsen.