Rutekuttene ble offentliggjort onsdag i en pressemelding fra Troms fylkestrafikk. Bakgrunnen er at selskapet nå forventer et underskudd for 2014 på 5,8 millioner kroner.

– Årets underskudd er i hovedsak et resultat av at vi har fått inn mindre i billettinntekter enn det vi hadde budsjettert med, mener direktør i Troms fylkestrafikk, Kurt Bones.

Overraskende

Opprinnelig hadde selskapet regnet med å gå fem millioner i overskudd i 2014. Når det i stedet blir tilsvarende beløp i rød skrift, vil det måtte dekkes inn av selskapet selv i 2015. Økte billettpriser vil derfor fort bli en realitet.

Les mer:  Samler inn underskrifter for bussbyen Tromsø

– Det er i hovedsak to tiltak vi kan gjøre for å komme i mål med budsjettet. Det første er kutt i rutetilbudet, og det andre er økte billettpriser. Det siste alternativet er det som vi har foreslått ovenfor fylkeskommunen, forteller Bones.

Ved å gjennomføre disse kuttene beregner selskapet at det vil kunne spare inn 5,6 millioner kroner for 2015.

Noen av de mest oppsiktsvekkende rutene som kuttes er avganger mellom Tromsø og Øverbygd, Laksvatn, og Storsteinnes. På den andre siden har byrutene blitt fredet i denne omgang.

– Vi har jo tidligere kuttet byrutene, og de bestemte vi at skulle være fredet i denne runden. Valg av ruter er i hovedsak basert på rutestatistikk og våre erfaringer med passasjerdekning på de forskjellige strekningene.

Synd å kutte

Fylkestrafikkdirektøren medgir at det er synd at det er distriktene som rammes i de seneste kuttene, men hevder det var vanskelig å komme utenom dette.

Les mer: Fortviler over busskutt

– I Tromsø by ser vi at det heller er et akutt behov for økning i rutetilbudet. Når vi har distriktsruter som har så lite dekning som de vi har kuttet nå, må det bare bli sånn, sier han.

Han forstår samtidig at mange vil ta det tungt at det kuttes i tilbudet ut mot distriktene.

– Jeg skjønner at det kan ha vært et kjærkomment tilbud for mange, selv om ikke så mange har brukt de. Men det er jo klart at vi ikke har noen glede av å gjøre dette, påpeker Bones.

Les mer: Massive kutt i samferdsel

Det kunne imidlertid ha blitt enda større kutt. I utgangspunktet ønsket nemlig selskapet å spare hele 12 millioner kroner ved å redusere rutetilbudet.

– Vi foreslo i utgangspunktet å kutte 158 ruter, men etter å ha fått tilbakemeldinger på dette, i tillegg til å ha gjort våre egne vurderinger, har vi vedtatt å redusere dette antallet til 117, fastslår Bones.

Fylkestrafikkdirektøren presiserer at med Tromsø-området mener Tromsø, Balsfjord, og Karlsøy kommune.

Lykkeligere tider: Dette bildet av det daværende styret og ledelsen i Troms fylkestrafikk ble tatt da selskapet var nyopprettet i 2011. Kurt Bones står ytterst i døra, og foran ham står daværende fylkesråd for samferdsel Kari-Anne Opsal og direktør Kjetil Skjeie. I dag er det Kurt Bones som er direktør i selskapet. Foto: Anne-May Johansen