Mens Tromsø kommune nå kan tjene på å ha hatt is i magen hva salg av Hurtigruten-aksjer angår, er situasjonen en annen på fylkesbygget noen hundre meter lenger sør i sentrum.

Fylkeskommunen valgte nemlig etter lang tids eierskap å selge sine aksjer i Hurtigruten i vår – for 4,23 kroner per stykk.

– Det stemmer. Vi hadde 0,25 prosent av aksjene og fylkestinget vedtok i mars å selge dem unna, sier fylkesrådsleder Line Fusdahl.

Ikke spekulanter

Noen få måneder senere vil Silk Bidco AS kjøpe opp 100 prosent av aksjene i Hurtigruten - med en stykkpris på syv kroner stykket. Dermed kunne Fylkeskommunen ha tjent gode penger på å ha avventet aksjesalget.

–  Er det i ettertid litt ergerlig at dere ikke ventet litt med salget eller er det en del av gamet i aksjeverdenen?

– Nei, det er ikke ergerlig. Vi satt ikke på aksjene for å spekulere. Vi hadde aksjene fra tidligere tider og valgte å selge dem oh det var den prisen vi fikk da vedtaket var gjort i fylkestinget. Det er ikke vår oppgave å spekulere på børsen, sier Fusdahl.

Mer enn forventet

Ifølge fylkesråden fikk Troms fylkeskommune en gevinst på 2,5 millioner kroner sammenlignet med den aksjeverdien som var bokført i regnskapet da de solgte aksjene i vår.

– Vi fikk 4,43 millioner kroner for aksjene våre. Hadde vi valgt å vente, så kunne man risikert en lavere pris også. Sånt kan man ikke vite, sier Fusdahl.

- Hvem initierte aksjesalget i vår?

- Dette var en sak som det ble tatt initiativ til før min tid. Det var som sagt en liten aksjepost og vi hadde ingen innflytelse som eier. Vi har ikke fokus på å ha små aksjeposter rundt omkring, men på samferdsel, videregående opplæring og å være en regional utviklingsaktør, sier Fusdahl.

Hun har tro på at Hurtigruten vil klare seg godt også på eventuelt utenlandske hender.

- Det viktigste er at man har gode eiere som videreutvikler Hurtigruten - både med tanke på den viktige oppgaven man har med å gå langs kysten hver dag, men også ved å utvikle turistproduktet. Om eierne sitter i Oslo eller London betyr ikke så mye. Det unike produktet består jo uansett i at båtene går langs norskekysten hver dag, sier Fusdahl.

Hurtigruten Nord-Norge Foto: Tor Farstad