– De føler at kritikken er veldig urettferdig. Det er ikke morsomt å få dette i fleisen når de vet at de har gjort sitt beste, sier enhetsleder ved sentralkjøkkenet, Wenche Jensen.

Kritikken fra pårørende til beboere på Sør-Tromsøya sykehjem var ramsalt og kvass. De eldre fikk – ifølge de pårørende – mat som var for gammel, for dårlig tilberedt og sågar uspiselig enkelte ganger. De pårørende fikk støtte fra både ledelse og ansatte ved sykehjemmet.

Overraskende

Dette kommer som en total overraskelse på både ledelse og ansatte ved sentralkjøkkenet.

– Vi har fått svært få negative tilbakemeldinger på maten vi leverer. Vi har nesten ikke avvik, sier Jensen.

Ifølge henne og kjøkkensjef Leif Inge Westermann er de avhengige av å få såkalte avviksmeldinger fra brukerne for å kunne rette opp eventuelle feil.

– Vi er veldig opptatt av matsikkerhet og ernæring. Om det er feil på maten så må vi få vite det for å kunne kalle tilbake dårlig mat. Vi kan jo ikke sende ut mat som våre brukere blir syke av, sier Westermann.

Sjekket loggen

Etter at iTromsø skrev om kritikken fra de pårørende så har ledelsen ved sentralkjøkkenet saumfart avviksloggen – og funnet svært få oppføringer.

– Det er avvik som vi nesten er nødt til å få – det er tross alt mennesker som jobber her og vi gjør feil, sier Westermann.

– Men kritikken er veldig krass. Er det ingenting i den som dere er enig i?

– Vi er enige i at det såkalte kostøret er satt veldig lavt, men det er noe vi ikke kan gjøre noe med. Det er et politisk spørsmål som politikerne må avgjøre, sier Wenche Jensen.

LES OGSÅ: - Det er fullstendig uakseptabelt

Varmes opp

De to lederne tror at en forklaring til at beboerne er servert mat som ikke holder mål er at maten skal varmes opp ute på de forskjellige sykehjemmene.

– Vi tilbereder maten her på sentralkjøkkenet, så kjøles den ned før den sendes ut til de forskjellige avdelingene. Der skal maten varmes opp igjen – og om man ikke gjør dette rett vil maten bli tørr, sier Jensen.

Westermann sier at det heller ikke sendes ut gammel melk og andre meieriprodukter.

– Mattilsynet var her på uanmeldt besøk for to uker siden etter at de hadde fått melding om varer som var gått ut på dato. De fant ingenting, men de oppfordret oss å be meieriet sende melk av ferskere dato, sier kjøkkensjefen.

Etterlyser hyppigere bestillinger

Westermann skal i dialog med meieriet, men dette vil hjelpe fint lite når mange av sykehjemmene bestiller melk og andre varer kun én gang per uke. Nye regler for datomerking har nemlig ført til at melk ikke kan ha lange «best før-datoer».

– Da vil det automatisk bli slik at det enkelte dager er kort frist til utløpsdato, sier han.

Han sier at sykehjemmene kan få fersk melk levert hver dag i uka, men at sykehjemmene ikke har benyttet seg av tilbudet.

– Det koster ingenting ekstra for dem å få varer utkjørt, sier han.

Står ikke på penger

Byråd Kristoffer Kanestrøm sier at det ikke skal stå på penger og ressurser for å garantere god mat til byens eldre.

– Jeg har innkalt alle enhetsledere onsdag morgen på mitt kontor. Jeg vil ha klart svar på hva som er ståa i pleie- og omsorgssektoren, sier Kristoffer Kanestrøm, byråd for helse og omsorg.

Han vil vite bakgrunnen til matkritikken som er kommet fra pårørende på Sør-Tromsøya sykehjem.

– Mitt inntrykk er at det ikke er det vanlige i kommunen at de eldre får dårlig mat, snarere tvert imot, sier han.

– Vi må se på om vi har de mest hensiktsmessige rutinene for bestilling og levering av mat, sier han.

Imidlertid åpner han for at det kan bli økte bevilgninger dersom tilbakemeldingene fra enhetslederne og sentralkjøkkenet er samstemte.

– Om det såkalte kostøret er for lavt så vil vi øke det, enkelt og greit. Det tror jeg det er bred politisk enighet om i kommunen – det skal ikke stå på penger og ressurser, sier han.