Initiativtaker til det nye firmaet heter Thomas Seppola, og han er en dreven guide med erfaring fra Nord-Finland.

Under besøket vil turistene får muligheten til å se Tromsø fra oven, og vi serverer norske vafler og varm drikke. I tillegg blir det lassokasting, og vi vil foreta en trugetur som går opp mot Fløya-fjellet fra Fjellheisen, forteller Seppola entusiastisk før han legger til:

– Vi har selvfølgelig også erfarne fotografer som skal hjelpe våre besøkende å fange virkelige minner for livet.

Nytt marked

Nordlysproduktet er et samarbeid med Fjellheisen, og de tar med dette sikte på å gi et tilbud rettet spesielt mot småbarnsfamilier og de som ikke har mulighet til å oppholde seg i flere timer i strekk i en buss på jakt etter nordlys.

– Det er viktig å huske på at vi anser dette som et supplement til det nordlystilbudet som allerede eksisterer i byen. Det vi ønsker å gjøre er å rette oss mot et nytt kundesegment slik at også de har et tilbud.

Storsatsing

North Experience satser nå tungt, og det er mye hardt arbeid som ligger bak det som nå blir deres jomfrutur.

– Det ligger utrolig mye planlegging bak dette. Det er ikke bare å ha en idé og vade ut i det. Det er derfor vi har ventet helt til november for å starte opp, slik at vi får det helt perfekt, forteller Seppola.

Likevel er suksessoppskriften såre enkel ifølge den erfarne nordlysjegeren:

– Vi skal gjøre så godt vi kan for å levere et kvalitetsprodukt. Dette vil forhåpentlig gi positive ringvirkninger i form av stor interesse fra turistene, tror Seppola.

Felles produkt

Også ledelsen på Fjellheisen er strålende fornøyde med å kunne tilby dette nye produktet. Daglig leder Tom Schreuder sier det har vært en fryd å samarbeide med North Experience.

Vi er veldig tilfredse med at profesjonelle aktører kommer til oss og lager gode produkter som gjør at vi kan fremstå som et felles produkt, fastslår Schreuder.

For Fjellheisen har nemlig vintermånedene etter hvert utviklet seg til å bli svært viktige. Forrige februar var blant annet den tredje best besøkte måneden i året.

Vinterturismen blir viktigere og viktigere for oss, så vi er svært glade for å kunne tilby et mer omfattende produkt, avslutter Schreuder.

Trugetur: Liga Sirava fra North Experience er på tur med truger. Foto: David Gonzalez Foto.