Onsdag skrev iTromsø om undersøkelsen som Næringsforeningen i Tromsøregionen har gjennomført hvor 3 av 5 sier de er villige til å betale bompenger.

Videre i saken står det at 61 prosent sier at det er positive til å betale bompenger, mens 18 prosent sier at de er helt imot bompenger.

Den første påstanden de 189 som har svart har tatt stilling til er: Jeg er positiv til bompengefinansiering dersom det bidrar till realisering av veiprosjekter i Tromsøregionen.

På denne påstanden har 61 prosent svart enig, mens 39 prosent har svart uenig.

Politisk rådgiver for byutvikling, Tom Erik Forså (Frp), reagerer på undersøkelsen.

- Ser du nøyere etter så er det store uenigheter. På den fjerde påstanden om folk er mot bompenger uansett, så er det jo spørsmål som Langsunforbindelsen og Ullsfjordforbindelsen, der bompenger kan erstatte en vei uansett. Hvis man uansett må betale fergebillett, kan man like gjerne betale bompenger, så jeg føler vel at undersøkelsen også har sine svakheter, sier Forså.

- Usosialt

Forså kaller det "usosialt" å skulle innføre bompengeavgift i Tromsø.

- I Tromsø har vi allerede drivstoffsavgiften, en egen avgift som ingen andre byer har. Skal vi i tillegg innføre bompenger og rushtidsavgift, tvinger man fram økte parkeringsavgifter og det blir usosialt for folk flest. I Tromsø med vår topografi og klima, har vi kun buss og bil som alternativer. Det er delte mener i næringslivet om dette, nærmere 50-50, og folk betaler nok som det er, sier Forså.

Han er også klar på at bompenger ikke vil bli innført i nåværende periode.

-  I Frp og i Byrådet har vi vært klart på at vi ikke skal innføre nye bilrelaterte avgifter. Det er en lovnad vi har gitt og tenkt å holde, sier Forså.

Gjør tiltak

Ifølge Forså betaler Tromsø-bilistene nok avgifter som det er per dags dato, men sier at de tar næringslivet og ferdsel på alvor.

- Vi gjør tiltak for næringslivet og for å redusere biltrafikken. I byutviklingsplanen tilrettelegger vi mer for gang og sykkelstier. Ved skipsverftet, der det nå skal utvikles boliger, som støtter næringslivet, blir det tilrettelagt for at folk kan bo nærmere byen og gå og sykle til de ulike tilbudene, uten at vi trenger å piske bilistene for flere avgifter, sier han.