I dag åpnet nemlig den nordnorske klesbutikken HÆX nettbutikk. Etter å ha deltatt på messer av ulikt slag i elleve år, så gründerne at det var på tide å få på plass netthandelen.

– Det begynte som et rent hobbyprosjekt mellom fire sykepleiere som ville på Emmas Drømmekjøkken for å spise. Det skulle ikke bli så stort ettersom vi alle er i fulltidsjobb, vi skulle og skal fortsatt ha det artig sammen, sier Lill Sverresdatter Larsen, som er én av fire grunnleggere av prosjektet. Navnet på butikken skal komme av den gamle troen om at den nordnorske befolkningen besto av hekser og trollmenn for mange år siden.

Med «klæppmelk»

Det lille eskalerte imidlertid raskt. De fire har fått mange spørsmål om hvorvidt det har vært en nettbutikk å henvende seg til, noe de aldri har hatt. Før nå.

– Det vi selger er rett og slett T-skjorter og forkleer og lignende med gode, gamle nordnorske ord og uttrykk. En av de første og mest populære er en skjorte med «Klæppmelk» på. Oppskriften som står på tilhørte egentlig en av bestemødrene våre, men vi får faktisk stadig tilbakemeldinger fra folk om at de har andre oppskrifter og måter å lage retten på, sier Sverresdatter Larsen.

En annen slager skal være skjorten med nordnorsk anatomi på.

– Helsepersonell fra hele landet viser interesse for den. Det går i skolten, ræva, nævvan og skankan, og det har slått godt an, forklarer hun.

Popper opp på Veita

De fire damene, som har med seg en kompis på laget, er fra forskjellige steder i landsdelen, men alle er bosatt i Tromsø. Og de har alle en ekstra forkjærlighet for Nord-Norge.

– Det handler om en historisk interesse og stolthet over de gode nordnorske uttrykkene vi har her, sier Sverresdatter Larsen.

Men produksjonen retter seg ikke bare mot den nordlige delen av landet.

– Det er faktisk en del fra Sør-Norge som er interesserte og som har kjøpt klær på messene vi har vært på. Derfor sier vi at dette er for deg som er fra Nord-Norge, eller skulle ønske du var det, sier gründeren og ler.

I desember skal HÆX dukke opp som «pop up shop» på Veita-senteret.

– Det blir ikke noe vedvarende, men vi antar det kommer flere slike tilfeller, sier hun, og oppfordrer til å følge med på den nyoppstartede nettsiden.

GODE MINNER: "Klæppmelk"-skjorten vekker gode minner fra barndommen av for gründer Lill Sverresdatter Larsen.
POPULÆR: Særlig blant helsepersonell skal denne skjorten med nordnorsk anatomi ha slått godt an.