Mørch viser til at skoler er pliktig å ha en beredskap for å oppdage – og stanse – mobbing.

– En del skoler har ikke denne beredskapen, selv om de er pålagt det, sier Mørch.

Han kjenner ikke til den konkrete saken, men mener at den aktuelle skolen ikke har gjort en god nok jobb da de mange tiltakene ikke har fungert.

– Hvis skolen ikke greier å stanse mobbingen gjør de ikke en god nok jobb. Man kan lage så mange enkeltvedtak man vil, men hvis de ikke fungerer hjelper det ingenting, sier han.

Ifølge Mørch er det flere årsaker til at barn begynner å mobbe andre.

– Noen barn er «ekte» mobbere, som har et personlighetstrekk som gjør at de har en veldig sterk selvfølelse og oppfatter seg selv som viktigere enn andre. Derfor plager de dem som oppfattes som «mindre» viktig enn seg selv, eller noen som rett og slett gjør noe som irriterer mobberen. Ofte er det bare en «ekte» mobber, men så er det mange som slutter seg til mobbingen og applauderer den, uten at de ville satt i gang mobbing selv.

Mørch understreker at også foreldres adferd har mye å si.

– Forskning har vist at hvis foreldre er mobbere blir barn mobbere. Dersom foreldre snakker negativt om andre eller rett og slett oppfører seg pøbelaktig ovenfor andre legitimerer de en slik oppførsel for barnet, sier Mørch.