Det sier trafikkoordinator Hans Otto Salamonsen. Selv om vinteren bare så vidt er i gang har flere blitt stoppet med fullstendig nedisede ruter.

– Det er alltid noen som tar sjansen. Folk skraper bilene med CD-cover og lager bare et lite kikkhull gjennom frontruta, men tar ikke siderutene for eksempel. Uten god nok sikt er det fort gjort å skade andre i trafikken, sier Salamonsen.

Dårlig skrapede ruter dukker opp hvert år, og antallet avhenger av været.

– Problematikken går både på snø og is. Har man en mengde snø på taket får man seg en overraskelse hvis man bremser brått, og da kan du være i en knipe, sier Salamonsen.

Langt over grensen

iTromsø har fått tilgang til noen av bildene UP har tatt av biler som er stoppet på grunn av dårlig skrapede ruter.

– Dette er noe av det verste jeg har sett. I denne bilen har man rett og slett null sikt, og jeg vil på det sterkeste anta at denne bilisten mistet førerkortet. Dette er rett og slett langt over grensen, sier Salamonsen.

Politiet opererer med ulike sanksjoner avhengig av hvor ille bilrutene ser ut. Den mildeste sanksjonen er et muntlig pålegg om å gå ut og skrape rutene.

– Man kan også få et forenklet forelegg på 2.000 kroner, og i alvorlige tilfeller opprettes det straffesak og bilisten kan bli fratatt førerkortet, sier Salamonsen.

Husk refleks

Dårlig tid er ifølge politioverbetjenten den mest brukte unnskyldningen fra bilister med isete ruter.

– At man har dårlig tid om morgenen er en gjennomgående unnskyldning, men den er ikke spesielt god. Det er tross alt bare å gå ut og starte bilen litt tidligere om morgenen, eller bruke noen ekstra minutter på å skrape bilen. Det er bedre enn å opptre direkte trafikkfarlig.

Det er ikke bare dårlig skrapede bilruter som fortviler Salamonsen nå som vinteren har satt inn.

– Jeg må igjen minne syklister og gående om å bruke refleks. Til uka er det meldt mildvær, og å gå på svart asfalt når det er vått og mørkt ute er trafikkfarlig.

Han viser til at det ikke nødvendigvis er bilisten som får skylden dersom man blir påkjørt uten å ha tatt de nødvendige forholdsreglene.

– Det er tilfeller hvor den gående har fått skylden for en ulykke, blant annet på grunn av manglende refleks. Det er begrenset hvor mye man faktisk kan kreve av en bilist, sier Salamonsen.

VERSTING: - Dette eksempelet må være noe av det verste jeg har sett. En så dårlig skrapet rute er langt over grensen, her er det rett og slett null sikt, sier Salamonsen. Foto: UP
INGEN SIKT: - Denne bilisten har ingen sikt ut siderutene, og kommer det en myk trafikant fra siden har ikke bilisten sjans å se han, sier Salamonsen. Foto: UP