I 2021 skal det etter planen stå en helt ny utenriksterminal klar på Langnes. I Nasjonal Transportplan (NTP) er et slikt nybygg inne, men lufthavnsjefen mener at man ikke kan vente i syv år med å gjennomføre nødvendige utbedringer av dagens utenriksterminal.

10–12 mill.

Kostnadene for de ønskede investeringene er beregnet til mellom 10 og 12 millioner kroner.

Dette er imidlertid penger som kan være vanskelig å få løs.

I perioden 2013 til 2017 vil Avinor investere for over 20 milliarder kroner hvor den største andelen av disse investeringen går til utbyggingen av Terminal 2 på Gardermoen og Terminal 3 på Flesland.

– Alt dette skal gjennomføres uten kapitaltilskudd fra staten og vi har, med et så høyt investeringsnivå i denne perioden, ikke mulighet til å låne mer penger for å gjennomføre ytterligere investeringer, så det er ledige midler fra andre prosjekter som må finnes for at vi skal kunne få gjennomført denne ombyggingen, sier Andersen.

Han sitter imidlertid ikke stille i båten og venter på at investeringsmidlene skal komme rekende.

– I forrige uke leverte vi inn et såkalt investeringsmandat til Avinor sentralt. Et slik mandat er første skritt i å få godkjent en investering – og vi håper å få dette raskt godkjent slik at vi kan gå i gang med konkret planlegging av utbedringene, sier Andersen til iTromsø.

Godkjenning i februar

Andersen er optimistisk på at han skal få klarsignal til dette i februar – og dersom alt går på skinner vil han kunne sette i gang arbeidet allerede i 2015.

Det er hovedsakelig tre ting som han ønsker å få utbedret inne i utenriksterminalen;

Passkontrollen, tollklareringen og bagasjehåndteringen

I dag er disse altfor underdimensjonerte til å ta imot det voksende antallet utenrikspassasjerer som kommer til Tromsø lufthavn.

– Det skjer ukentlig at ankommende passasjerer må stå utendørs vinterstid fordi det er for trangt i passkontrollen. Bagasjeutleveringen er også altfor trang og passkontrollen er umoderne og underdimensjonert, forteller han.

Taxfree må flytte

Problemet Andersen og Avinor må ta hensyn til er at alle endringer må skje innenfor dagens yttervegger på den gamle delen av flyterminalen – den såkalte bananen.

Det er ikke mulig å bygge utover, da vil det nemlig gå ut over internveier og oppstillingsplasser for flyene.

Det er heller ikke mulig å flytte bagasjebåndet inne i passasjerhallen.

– Det er svært kostbart og vil ikke være mulig å få til, sier lufthavnsjefen.

Andersen er imidlertid nokså sikker på hva som kan gjøres innenfor de begrensningene som er satt – selv om det ennå ikke er gjort detaljplanlegging.

– Vi vil flytte taxfree-salget til en annen del av terminalen, vi vil banke ned en skillevegg mellom passkontroll og bagasjeutlevering og vi vil flytte tollen, sier han.

Taxfreebutikken må flytte fra dagens lokaler for å gi plass til bedre passasjerfasiliteter.