Nobina har utarbeidet et forslag, som sendes til Troms fylkestrafikk innen kort tid, der de presenterer tre nye forkjørsveier i Tromsø.

Det skjer i kjølvannet av at det nylig ble innført forkjørsveier opp Langnesbakken.

– Noen ganger går det rimelig kjapt i kommunen. Dette har med trafikkframkomsthet og sikkerhet å gjøre, så vi regner med at dette vil bli innført snart, sier driftssjef i busselskapet Nobina, Magnar Nilssen til iTromsø.

«Saksekrysset»

Det er de følgende plassene at det nå vil bli innført forkjørsvei.

– Vi har kokt det hele ned til de viktigste forbedringene først, og da er det tre strekninger vi mener at er viktigst, der det vil bli innført vikeplikt for tilstøtende trafikk der bussen kjører. Det ene er i «Saksekrysset» ved Sommerfeldts gate og Dramsveien. Der er det rimelig uoversiktlig og bussen må få en bedre måte å komme igjennom på enn i dag. Det er gjort en veldig fin jobb med utbedringene i krysset, men det mangler et vikepliktskilt der for fremkomsten for bussene, sier Nilssen.

Vinterstenger busskur

Det andre forslaget som vil bli fremmet er i krysset mellom Anton Borchs vei og Gneisvegen i Kroken.

– Der er det veldig uheldig hvis bussen blir stående i bakken for møtende trafikk. Vi har også en holdeplass rett nedenom den veien og der er vi blitt enige med fylket om å stenge det busskuret om vinteren. Så der vil ikke bussen stoppe på vintertid, forklarer Nilssen.

Den siste strekningen der det vil bli innført vikeplikt er der Stjerneveien møter Marsveien.

– Det er mye trafikk fra Marsjveien til boligfeltene, så også der trenger vi forkjørsvei, sier Nilssen.

Nå håper han at de foreslåtte endringene vil skje snarlig.

– Vi håper på godvilje fra kommunen for å få dette på plass. Det handler kun om å kjøpe inn skilt, så vi håper at dette blir innført snart, sier Nilssen.

Samtidig er han klar på hvorfor Nobina i første omgang har valgt ut disse tre veien som det mest prekære.

– Det er flere ting som kunne ha vært tatt og som bør gjøres. Vi må få gjennomført en del tiltak på andre veier der kollektivtrafikken går, men nå har vi altså valgt de tre viktigste veiene der vi behøver vikepliktskilt, så får vi ta de andre tingene i tur og orden, sier Nilssen.