I hele oktober måned har Statoil-stasjoner over hele Norge markert «den rosa måneden» og solgt rosa sløyfer til inntekt for Brystkreftforeningen og Kreftforeningen.

I løpet av måneden har Statoil-stasjoner markert aksjonen ved blant annet å ikle ansatte i rosa uniformer og salg av både rosa reflekser, spylervæske og kaffekopper.

Pengene fra Rosa sløyfe-aksjonen går til brystkreftforskning, opplysningsarbeid og andre brystkreftprosjekter.

– Spesielle Tromsø-damer

Etter at opptellingen av antall solgte rosa sløyfer var ferdig ved utgangen av oktober, ble det klart at hele to stasjoner fra Tromsø befant seg på salgstoppen. Aller flest sløyfer i Norge ble solgt på Statoil i Breivika, mens stasjonen på Fr. Nansens plass endte på 4.-plass.

– Det var en stor og gledelig overraskelse da vi fikk nyheten om at vi hadde solgt flest sløyfer i hele landet. Ekstra stas føles det siden det finnes langt større stasjoner i mer folkerike strøk lenger sør, så jeg tror det sier noe om en utrolig salgsinnsats fra våre ansatte, sier daglig leder på Statoil Breivika, Benny Idar Mikkelsen.

Til sammen bidro sløyfesalget på de to Tromsø-stasjonene til 75.000 kroner til Brystkreftforeningen.

– Kreft er en alvorlig sykdom som berører veldig mange av oss på en eller annen måte. Jeg er veldig glad for at vi får være med på å bidra for at kreftofre skal få bedre behandling, medisiner og oppfølging i fremtiden ved hjelp av støtte til mer forskning, sier daglig leder på Statoil Fr. Nansens plass, Rita Hansen.

– Det store engasjementet i Tromsø sier vel også noe om hvor viktig damene her i byen er for oss, skyter Mikkelsen inn.

Viktig samarbeidspartner

Marianne Marhaug fra Brystkreftforeningen Tromsø og omegn roser Statoil-stasjonenes engasjement under Rosa sløyfe-aksjon.

– Ved å ha større aktører med på vår siden, får kampanjen vår et ekstra trøkk og det blir en større bevisstgjøring blant folk flest enn om Brystkreftforeningen hadde vært alene om kampanjen, sier Marhaug.

Marhaug har stor tro på at støtte til kreftforskning vil bidra til at folk som rammes av kreft i fremtiden vil få det bedre.

– Som sykepleier gjennom mange år har jeg med egne øyne sett hvordan utviklingen av kreftbehandling har påvirket pasienter. Bivirkningene er blitt færre, sykdomsfølelsen redusert og prognosene er blitt bedre. Inntektene fra Rosa sløyfe-aksjonen kommer derfor svært godt til nytte, avslutter Marhaug.