Dersom du blir rammet av streiken bør du være klar over hvilke rettigheter du har som flypassasjer.

Forbrukerrådet oppfordrer passasjerene til å være oppmerksomme på hva man har krav på under streik.

Du skal bli tatt hånd om

- Passasjerene kan enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ transport så raskt som mulig, eller en annen gang om de ønsker det, hvis flyavgangen blir forsinket over fem timer, eller kansellert som følge av streiken, sier regiondirektør Helene Falch ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

Hvis du fortsatt ønsker å fly kan du kreve å få billett på en annen flyvning så snart som, eller på et senere tidspunkt, opplyser regiondirektøren.

- Reisen skal være av samme kvalitet som den du opprinnelig kjøpte, så kjører du business har du rett på samme standarden. Velger du å få pengene tilbake, skal du få pengene innen sju dager, sier Falch.

Krav på mat og drikke

Som streikerammet flypassasjer har du også krav på mat og drikke, eller overnattingsmuligheter med transport, hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer eller avgangen blir kansellert.

- På lengre reiser vil flyselskapet først måtte tilby dette overfor passasjerene ved forsinkelser over tre eller fire timer avhengig av reisens lengde. Du har også rett til å få dekket utgifter til to telefonsamtaler, men det er mer kuriosa i dagens mobiltelefonsamfunn, legger hun til.

Flyrettighetskalkulator

- Flyrettighetene er kompliserte å forholde seg til. Du skal få vite hva du kan kreve av flyselskapet, men mens du venter på informasjonen kan du laste ned vår flyrettighetskalkulator på forbrukerrådet.no, sier regiondirektør Falch.

Forbrukerrådet oppfordrer til å laste ned kalkulatoren på smarttelefonen.

- Tast inn årsaken til hvorfor flyet er forsinket, eller innstilt, og flyplassen du drar fra og kommer til og vips vet du hva du kan kreve.

Møt opp

- En streik kan fort bli avblåst. Har du ikke fått beskjed om at flyet ditt er innstilt anbefaler vi deg å møte opp på flyplassen som vanlig, avslutter regiondirektør Helene Falch ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

Klag til Transportklagenemnda

Dersom du ikke får det du har krav på må du ifølge Forbrukerrådet klage til flyselskapet. Fører ikke klagen fram må du klage der forsinkelsen eller kansellereringen skjedde.

Har hendelsen skjedd i Norge kan man gå inn på Transportklagenemda, men strander du på en flyplass i Europa må klagen i utgangspunktet behandles der.