Nå får selskapene samme krav til bussdriften

Cominor, som drifter den ene av de to kommersielle flybussrutene i Tromsø, sendte i sommer et brev til Troms fylkeskommune der de lufter noen problemstillinger som har oppstått etter at konkurrenten Airport Shuttle Tromsø etablerte seg i vår.

– Vårt utgangspunkt var at løyvevilkårene ikke var de samme for dem som for oss. Det ble stilt forskjellige krav til selskapene, både i forhold til anskaffelse av billettsystem og ruteopplysning, forklarer Cominor-direktør Hege Pedersen.

Les også: Full busskrig om flypassasjerer

Kjemper om kundene

I brevet til fylkeskommunen spør også busselskapet om det er gjort en behovsvurdering av ruta – sett i lys av at det nå er to aktører som kjemper om kundene.

– Hadde det vært to ulike traseer, med andre hoteller langs ruta, hadde det vært en annen sak. Men hotellene i Tromsø ligger så tett at det ikke er mer enn 100 meter fra stoppestedet til det som ligger lengst unna på ruta, sier Pedersen.

– Da blir det jo slik at de som reiser med dem ville kjørt med oss om det ikke var noe alternativ, påpeker hun.

Les også: Fylkeskommunen ba om redegjørelse i busstriden

Nedgang i passasjerer

Hun sier flybussruta til Cominor har hatt en nedgang i antall passasjerer siden konkurrenten startet opp, men at det foreløpig ikke har nådd et kritisk nivå.

– Det er ikke sånn at vi må revidere vårt tilbud, men det er en merkbar nedgang, opplyser Pedersen.

Les også: Flybusselskapene innkalt på teppet hos Avinor

Urettferdig

Troms fylkeskommune har nå sett på løyvevilkårene, og har som Cominor påpeker, registrert at det er forskjeller mellom selskapene.

– Vi har registrert at det er ulike vilkår knyttet til ulike løyver, og er i gang med å rydde opp i det. Det kommer nye, felles retningslinjer for kommersielle aktører. De er basert på tilbakemeldinger vi har fått i høringsrunden, sier avdelingsleder Jan Egil Vassdokken i Troms fylkeskommune.

Han forventer at de nye retningslinjene vil gi et godt konkurransegrunnlag, men understreker at fylkeskommunen har begrenset adgang til å regulere kommersielle aktører.

– Når det gjelder offentlig betale ruter har de en kontrakt som gir dem enerett, men som også forplikter å gjennomføre rutene. Kommersielle aktører har ikke enerett, og dermed heller ingen plikt. Om noen for eksempel velger å kansellere ruter på grunn av svakt passasjergrunnlag, uten at vi kan gripe inn i det, sier han.

iTromsø har ikke kommet i kontakt med Airport Shuttle Tromsø.

FORNØYD: Direktør i Cominor, Hege Pedersen, er fornøyd med at fylkeskommunen vil ha konkurranse på like vilkår. Foto: Birger Caspersen