– Jeg hadde ingen anelse om at det fantes slike kryp, så da det gradvis begynte å klø på kroppen til meg og kjæresten, og vi deretter fikk utslett overalt, tenkte vi først at det måtte være noe vi hadde spist, eller at det kunne være vaskemiddelet de hadde brukt på sengetøyet vi reagerte på, forklarer Sabina Andersson.

Veggedyrbitt

22-åringen bor i Tromsø sammen med familien sin, men da hun tidligere denne måneden fikk besøk av kjæresten sin fra Sverige, bestemte de to seg for å leie leilighet på Viking hotell.

– Jeg bor fortsatt hjemme, og i og med at jeg nylig har fått en lillesøster, tenkte vi det var greit å ha noe for oss selv mens kjæresten min skulle være på besøk her, forklarer Andersson.

De booket seg derfor inn på Viking hotell for perioden 10.–23. november, der de leide en leilighet i Grønnegata som er tilknyttet hotellet. Det kom de raskt til å angre på.

– Der begynte det som sagt å klø, og etter noen dager hadde vi utslett over hele kroppen. Vi visste imidlertid ikke hva dette kunne være, så det var først sist lørdag, dagen før vi skulle sjekke ut, at vi oppsøkte resepsjonen. Da var det blitt helt uutholdelig, forklarer Andersson.

I resepsjonen ba hun og kjæresten først om nye sengeklær, men fikk da beskjed om at en i resepsjonen skulle ta en nærmere titt på rommet.

– Han kom raskt tilbake og kunne da konstatere at senga var full av veggedyr, forklarer hun.

Noe nytt rom hadde imidlertid ikke hotellet å oppdrive til paret den siste natta.

– Vi fikk tilbud om nye sengeklær og ble anbefalt å vaske klærne på 60 grader. Vi hadde jo imidlertid ikke tilgang på vaskemaskin, og klarte dessuten ikke tanken på å ligge i den senga etter dette, så vi sjekket inn på et annet hotell for natta, forteller Andersson.

– Uakseptabelt

Da paret kom tilbake neste dag for å gjøre opp regningen, mente hotellet at de skulle betale hele summen de hadde blitt enige om på forhånd, altså 10.000 kroner.

– Vi syntes det var uakseptabelt å betale fullpris for et produkt vi ikke hadde fått levert, og fikk da beskjed om å komme tilbake dagen etter for å snakke med daglig leder. Da fikk vi beskjed av ham om at vi kunne betale 9.200 kroner, altså bare avslag for den natta da de ikke kunne tilby oss et nytt rom.

Det hele endte med at faren til Andersson troppet opp på hotellet og betalte denne summen.

– Vi følte ikke at vi kom noen vei, og bestemte oss heller for å ta saken videre i etterkant. Nå har jeg sendt et brev til hotellet der jeg ber om en løsning, ellers vil jeg ta saken til Forliksrådet. Jeg er villig til å betale omtrent halvparten av summen vi hadde avtalt, ikke mer.

– Skjer på alle hotell

Daglig leder ved Viking hotell, Idar Gabrielsen, er klar på at veggedyr er et problem alle hotell opplever fra tid til annen

– Vi har ikke flere slike tilfeller enn andre hotell i Tromsø. Vår resepsjonist gjorde en feil da han ikke stengte rommet umiddelbart, men dagen etter igangsatte vi full prosedyre, så nå er rommet avlåst i ei uke mens det foretas nødvendige tiltak. Vi har aldri tidligere hatt veggedyr på dette rommet, forklarer han.

Når det gjelder betalingen, trodde Gabrielsen at saken var ute av verden.

– Kjæresten hennes var i utgangspunktet bare villig til å betale 2.000 kroner for en leilighet som egentlig koster 1.300 kroner døgnet, Hvis ikke vi godtok dette, ville de «gå til avisen». Men det endte med at faren hennes kom og gjorde opp for dem. Det var også han som hadde bestilt rommet hos oss. Faren og jeg ble enige om en reduksjon i prisen, og han betalte 9.200 kroner for et opphold som skulle kostet 18.200 kroner. Da hadde de i utgangspunktet fått halv pris på leiligheten fordi jeg kjente han, så i mine øyne er saken oppe og avgjort.

VEGGEDYRBITT: Slike bitt har Sabine Andersson over hele kroppen. Foto: privat