Mens en gruppe hval tumler rundt i Risvika, ligger ti båter fullstappet med folk tett i tett på fjorden. Bildet viser en adferd som slett ikke er uvanlig, og det bekymrer forskerne.

– Det er altfor mange båter på dette bildet. Det burde ikke vært mer enn to båter, og da helst i 100 meters avstand til hvalene, sier hvalforsker ved Heike Vester ved Ocean Sounds i Henningsvær.

SE VIDEO: Her spruter hvalen ned båten

Et kjempeproblem

Vester har lang erfaring med å forske på hval, og sir hun synes det er trist å se eksempler som bildet iTromsø har tatt.

Vi har fått et kjempeproblem. Tenk på den undervannsstøyen dette forårsaker, for hvalene er det som på autobahn i Tyskland, sier hun.

Hun forklarer at hvalene er avhengig av lyd for å finne mat, og for å kommunisere med hverandre. Oppførselen man den siste tiden har sett hos både privatpersoner og kommersielle aktører, fremstår derfor som et skrekkeksempel.

– Knølhvalene er spesielt sårbare. De trenger stor plass for å forflytte seg, og må holde svømmeretningen. Når folk blokkerer dem, eller avbryter dem når de spiser, er det svært uheldig, sier Vester.

Fotojakt

Hun mener mange av de som oppsøker hvalene, har for lite kunnskap til å opptre forsvarlig.

–Når jeg holder foredrag er det ikke uvanlig at jeg får nettopp den tilbakemeldingen. Folk kommer bort til meg etterpå og sier det selv. Derfor har jeg laget noen enkle retningslinjer alle kan bruke, sier hun.

Vester har registrert hvordan hobbyfotografer nærmest konkurrer om å komme nærmest mulig, for å sikre seg best mulig bilder. Heller ikke dette har hun sansen for.

– Hva er hensikten med å oppsøke hval hvis man kun skal se dem gjennom linsen? Det er ikke noen god naturopplevelse, etter min mening. Jeg ser jo hva som skjer på sosiale medier, og synes det forteller også noe om samfunnet vårt - at jakten på det gode bildet er hovedfokus, sier hun.

- Bør reguleres

Forrige uke møttes forskere, næringsaktører og reiselivet på UiT for å diskutere utfordringer og muligheter knyttet til hvalturisme. En av de som rettet en pekefinger mot bransjen er reiselivsprofessor Arvid Viken ved Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging.

– Nå vet man aldri hvor lenge silda holder seg her, eller hvor lenge dette vil vare. Min første tanke er derfor at dette bør reguleres, og det snarest mulig, sier han.

Han mener at alle som operer i bransjen bør ha nok kunnskap til å drifte forsvarlig, og ser gjerne at næringsaktørene selv blir enige om retningslinjer.

– De bør gå både på fart, størrelse på båt og ikke minst hvor nær man går hvalene. Fotografering er viktig for kundene, og skal man ha gode motiv må man gå nært. Det kan bli et dilemma for operatørene, sier Viken.

Vanskelig med lisens

Noen lisensordning for de som skal drifte kommersielt, ser han derimot ikke som en god løsning.

– Vi har veldig lite lisens i norsk reiseliv, og folk står fritt til å starte opp med det ønsker. Jeg tror det vil bli vanskelig å finne hjemmel for en slik lisensiering i loven. Dessuten er det ikke bare operatørene som driver med dette, og privatpersoner vil jo da kunne gjøre det samme uten lisens, påpeker Viken.

Hvalvettregler laget av oceanSounds Foto: OceanSounds