RÅDHUSET: – Det ville vært tidenes julegave om vi endelig kan bli enige. Jeg satser på at vi vil kunne komme i mål, sier Britt Hege Alvarstein (Fremskrittspartiet), byråd for byutvikling.

Det er innsigelser fra fylkeskommunen og Sametinget som har satt kjepper i hjulene for byrådets ønske om å sette i gang byggingen på østre side av Ramfjorden.

Flere forhold

Det er både historiske og biologiske forhold som de har levert innsigelser på – blant annet fangstgroper og rødlistede arter.

Ifølge Alvarstein har kommunen planlagt såkalte avbøtende tiltak for å løse knutene med innsigelsene.

– Vi er ikke 100 prosent enige med innsigelsesmyndighetene om hvordan dette skal gjennomføres, men man må både gi og ta i en slik prosess, sier Alvarstein.

«Knuse egg ...»

Hun formulerer det slik:

– For å kunne lage omelett så må man knekke noen egg ...

Meglingen skal gjelde tre traséalternativer som alle har fordeler og ulemper, ifølge Alvarstein.

– Jeg har selvfølgelig en personlig favoritt, men det spiller mindre rolle i meglingen. Viktigst for meg er at det blir et trasévalg der veien kommer på østsiden, sier hun.

Dersom ikke de tre meglingspartene blir enige vil hele konflikten gå videre til kommunal- og moderniseringsministeren.

Ministeren avgjør

– Da blir det Jan Tore Sanner som vil avgjøre hvilken trasé som skal velges, sier Alvarstein.

Dersom ikke partene blir enige vil ministeren få saken på bordet i løpet av tidlig 2015.

Alvarstein tror at det i så fall kommer til å bli en rask løsning som kommunen kan leve med.

Optimistisk

Ifølge henne viser erfaring fra departementshold at man har lyttet mer til de lokale myndighetene enn til innsigelsesmyndighetene.

– Vi har gransket de lignende sakene som er kommet inn til departementet etter at de borgerlige overtok regjeringsmakten. Det som er positivt for oss er at nesten samtlige saker er avgjort til fordel for lokaldemokratiet, sier hun.

TRE ALTERNATIV: Meglingen gjelder de tre alternativene som er lagt fram for en østre trasé.