Kystens hus, som åpner på Domus-tomta sommeren 2015, har signert leieavtale med tre veletablerte aktører innen matproduksjon og restaurantdrift. Inn i bygget flytter Mydland Vilt og Delikatesse, Dragøy AS og Fiskekompaniet.
– De får flotte lokaler i første etasje, på byens kanskje fineste tomt. Dette er et sterkt sentrumsprosjekt, der vi samler hele kysten under et tak, sier Alf-Erik Veipe, økonomidirektør i Råfisklaget.
Mydland og Dragøy skal i tillegg til sine respektive salgsdisker, også være medeiere og leverandører til den splitter nye resturanten i bygget.
– Den vil få rundt 140 sitteplasser, i tillegg kommer uteserveringen, som ikke er endelig utformet. Den blir nok like stor som Skarven, med sol hele dagen, sier Anders Blomkvist i Fiskekompaniet.
På flyttefot
For Mydland innebærer nyetableringen et stort skritt, når den veletablerte bedriften flytter fra lokalene i Skippergata, der de har holdt til siden 1920.
– Det er veldig fornuftig å komme nærmere sentrum, der folk oppholder seg. I tillegg vil vi få et større miljø rundt oss, og flinke folk å jobbe sammen med, sier Kurt Mydland.
Med Dragøy med på laget, vil konseptet som har fått navnet Kystens Mathus, bli en ny og spennende arena for den mat- og kulturinteresserte. Konkurrenten som har poppet opp i Grønnegata, ser de ikke som en trussel.
– Vi har vårt konsept, og selv om vi ser på Mathallen som en konkurrent, drar vi jo alle i samme retning. Vi skal gjøre sentrum attraktivt, og ved at flere etablerer seg her, skaper vi et større marked, sier Lasse Rød i Dragøy ASR
Opplevelser
Trioen er opptatt av at Kystens hus skal formidle mer enn gode matopplevelser. Her kan besøkende få se råvarene svømme rundt i et storskala akvarium, mens de får en smak av nord-norsk kystkultur og historie.
– Vi får et 18 meter langt akvarium, som vi fyller med våre egne fiskeslag. Det blir både torsk, steinbit, kveite og krabbe. Det vil bli en flott publikumsattraksjon, sier Veipe i Råfisklaget.
En egen stiftelse forvalter den ikke-kommersielle delen av konseptet. Blant annet kommer et amfi, der besøkende kan følge matproduksjonen fra råvarebehandling til salgsklart produkt.
– Det blir et spennende og moderne handelssenter, som har andre verdier enn kun de rent kommersielle, slår Anders Blomkvist i Fiskekompaniet fast.