Torsdag behandlet Pressens Faglige Utvalg (PFU) behandle 13 saker. Blant sakene er iTromsø klagd inn for brudd på tekstreklameplakaten, etter klage fra tidligere redaktør Gard L. Michalsen.

Det var onsdag 1. oktober 2014 iTromsø hadde en førsteside som var en annonse for Clarion Hotel The Edge.

Avisens logo og opplysningene om årgang, utgivelsesdato, pris og lignende som også publiseres i toppen av avisens redaksjonelle førstesider, var også en del av denne førstesiden, men ellers var siden altså en annonse.

Kritikkverdig

Forsiden var merket som annonse og hadde en annen visuell utforming enn Itromsøs forsider, men etterlignet samtidig en redaksjonell forside gjennom henvisninger til sider inne i avisen.

PFU innstilte på at Itromsø hadde opptrådt kritikkverdig.

Kritikk fra PFU betyr også at man har brutt god presseskikk.

– Ganske drøyt, var utvalgsmedlem Øyvind Brigg kommentar til annonseforsiden.

Brudd på VVP-plakaten

Flere utvalgsmedlemmer ønsket at PFU skulle felle Itromsø for brudd på skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Utvalget endte på å oppjustere dommen fra kritikk, til et brudd på Vær Varsom-plakaten.

Itromsø ble felt på punktet for brudd på skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold.

Utvalget bemerket i møtet at det ikke er ulovlig å bruke hele forsiden til annonser, men at leseren ikke må være i tvil om hva det er snakk om.