Meglingen på fylkeshuset i dag mellom Tromsø kommune, Sametinget, Fylkesmannen, Statens vegvesen og Troms fylkeskommune førte ikke til enighet om E8-traseen gjennom Ramfjord. Det bekrefter fylkesrådsleder Line Fusdahl overfor iTromsø i 13.40-tiden i dag.

Byråd Britt Hege Alvarstein håpet i forkant av møtet at man skulle klare å bli enige. Sånn ble det altså ikke.

- Vi kunne fått tidenes julegave nå, men sånn ble det ikke. Men jeg furter ikke av den grunn. Vi er nærmere målet enn vi har vært tidligere, sier Alvarstein.

- Trist

Det var i alt fem innsigelser som lå til grunn for meglingen. Nå blir den omstridte saken sendt til kommunal- og moderniseringsdepartementet og havner på statsråd Jan Tore Sanners bord tidlig på nyåret.

- Det er trist at vi ikke klarer å bli enige lokalt. Men sånn er demokratiet. Jeg respekterer at sektormyndighetene har sine interesser og vi er villige til å ta den tiden som trengs for at dette blir riktig, sier Alvarstein.

Hun medgir at hun svært gjerne hadde fått en avgjørelse på E8-saken før jul.

- Jeg er sørgelig utålmodig og syns det går altfor sakte! Men vi skal gjøre dette i rett rekkefølge. Det skulle bare mangle.

Før påske?

Nå blir istedet den betente samferdselssaken sendt sørover for endelig avgjørelse. Alvarstein håper at departementet behandler saken raskt.

- Nå regner jeg med at saken kan sendes fra kommunen i slutten av januar eller tidlig i februar og så håper jeg at departementet kan få behandlet saken før påske. Det hadde vært optimalt, men jeg har forståelse for at det kan ta lengre tid enn det også. Det kommer an på saksmengden, sier Alvarstein.

- Hva tror du utfallet blir når departmentet har sagt sitt?

- Jeg tror sjansen for at lokaldemokratiet blir hørt veldig stor. Det viser all statistikk. Så får vi se. Jeg håper at kommunestyret i Tromsø får det de har bestilt. Departementet er i alle fall siste instans og det blir ingen ankemulighet etter at de har tatt en avgjørelse.

Alvarstein forsikrer om at selv om det fortsatt er humper i veien for østre alternativ, så er det ikke aktuelt å se på andre muligheter for ny E8-trasé.

- Nei, det vestre alternativet er dødt. Det er det østre alternativet som gjelder. Det handler også om den helhetlige tenkningen vi må ha med tanke på en Ullsfjordforbindelse, sier Alvarstein.

- Østre trasè er kostbart

I en pressemelding opplyser Statens vegvesen at de vil videreføre sin innsigelse mot østre trasè. Det fordi de mener denne løsningen gir store samfunnsøkonomiske kostnader og økte kostnader for transportbrukere og trafikanter.

I pressemeldingen lister de opp flere grunner for hvorfor de ikke vil ha østre trasè:

  • vil gi svært dårlig samfunnsnytte med økte kostnader for trafikanter og transport-brukere.

  • vil bli kostbart å bygge.

  • vil inneholde store usikkerheter knyttet til kostnader.

  • kan forringe eller ødelegge viktige verdier knyttet til naturmangfold, kulturminner og reindrift.

  • kan innebære risiko for og kan skade vannforsyningen i området.

  • kan ha negativ påvirkning på forskningsaktiviteten ved EISCAT.

Statens vegvesen understreker at de mener det vestre alternativ er bedre, og at dette har adskillig bedre samfunnsnytte og reduserte kostnader for transportbrukere.

- Vestre alternativ har også utfordringer, men disse er av mye mindre omfang enn ved østre alternativ. Vestre alternativ er billigere å bygge og gir 4 km kortere vegstrekning for de aller fleste brukerne. I tillegg har vestre alternativ få arealkonflikter. Dette innebærer at vestre fremstår som en god og helhetlig planløsning, skriver vegvesenet i pressemeldingen.

TRE ALTERNATIV: Meglingen gjelder de tre alternativene som er lagt fram for en østre trasé.