I november omtalte iTromsø det nye Eide Handel-magasinet, der de på to sider skrev om sitt nye øl «Eide amber ale», ved blant annet å skrive om produksjonsmetoden til ølet.

Da iTromsø tok kontakt med kommunens servicetorg var de klar på at dette var ulovlig alkoholreklame, og kommunen opprettet da sak på brudd på alkoholloven.

Daglig leder i Eide Handel, Bård Pettersen, hadde en annen oppfatning av saken, og konstaterte til iTromsø at innslaget ikke var laget som reklame, men som redaksjonell omtale.

Nå har beslutningen fra Tromsø kommune kommet. Kommunen har kommet fram til at Eide Handel har brutt alkoholloven, og butikken får nå én prikk i kommunens register. I fjor fikk Eide Handel også én prikk, da de brøt alkoholloven ved å reklamere i en video på Facebook.

Får man åtte prikker eller mer, skal skjenkebevilling inndras.

Det har foreløpig ikke lyktes iTromsø å få en kommentar fra Bård Pettersen i Eide Handel.