De er blant dem som spør hvorfor byplanleggerne har utelatt planen for en ny trasé som skal erstatte dagens løsning.

Ekteparet i nr. 157 kjøpte huset tidlig på 80-tallet. Da reguleringsplanene forelå, fikk de i tillegg kjøpe et areal på baksiden av boligen. Det fikk også naboene.

– I ettertid har vi forholdt oss til kommunens plan. Både garasje og et uthus er plassert med tanke på at den nye Strandveien skal gå over det som på folkemunne kalles Aunestykket.

Til beboerne

Ifølge Lunde og Borch vil en slik løsning redusere bruken av gammeltraseen betydelig og kun få brukere som bor på strekningen.

– Vi er opptatt av at den nye trafikkløsningen blir best mulig. Det er vi ikke sikker på blir tilfelle med det vi tror kommunen legger opp til, sier Sigrun Lunde og Odd Borch.

God løsning

Reguleringssjef Erik Eidesen forsikrer at kommunen jobber for en best mulig løsning i området.

– Den planen beboerne sør på Strandveien viser til, er over 30 år gammel. Vi må planlegge ut fra dagens og fremtidens behov. I en slik setting er det ikke aktuelt å lage nye traseer som båndlegger areal som kan benyttes til andre formål.

Forsvinner ikke

– En ny veistubbe betyr ikke at dagens løsning forbi Permsenteret forsvinner. Den vil innebære at beboerne får trafikk på alle kanter – noe jeg tror ikke er ønskelig.

Eidesen går for å utnytte det som er. Og han tror ikke det vil gå på bekostning av folks hager. I stedet åpner det for ytterligere boligbygging i området – i tillegg til det kommunen kan gjennomføre på sine areal.

Robukta-prosjektet

Samtidig som Erik Eidesen erkjenner at endringene skyldes planene i Robukta, understreker han at ingenting er avklart når det gjelder utbyggingsplanene:

– En nødvendig utvidelse av Slåttnesveien – med tilhørene fortau – vil ikke berøre privat grunn. Her kan vi nøye oss med det kommunen og Forsvaret eier på strekningen. Det vil være tilstrekkelig til å få gode veiløsninger ned mot Sydspissen, sier Erik Eidesen.