Nobina har stevnet Troms Fylkestrafikk for retten, da selskapene mener forutsetningene for anbudskontrakten er brutt.

– Vi mener Nobina bør få kompensasjon for dette bruddet, og saksøker Troms Fylkestrafikk for en sum på mellom 17 og 19 millioner kroner, sier Magnar Nilssen, driftssjef i Nobina.

Saken skal opp i Nord-Troms tingrett 19. januar.

– Vi mener det er god saklig begrunnelse for kravet, og mener det er realistisk å lande denne saken til vår fordel, sier Nilssen.

Sakens kjerne er at Nobina mener de lange bussene og hybridbussene påfører selskapet større kostnader enn de hadde grunn til å forvente.

– Denne saken har ligget som en skygge over oss i lengre tid, så det blir godt å få avklart disse spørsmålene nå, sier Nilssen.

Flere konflikter

iTromsø har tidligere omtalt flere konflikter mellom Nobina og Troms Fylkestrafikk. Saken om rute 24-traseen har skapt mørke uværsskyer over samarbeidet, og Troms Fylkestrafikk krever Nobina for 15 millioner kroner for tidsperioden da busselskapet nektet å kjøre på traseen – og for perioden da de kjørte traseen med kortere busser enn hva kontrakten tilsa at de skulle.

– Vi har mottatt en faktura på denne summen, men vi har ikke betalt den. Den forestående rettssaken har ingenting med saken om rute 24-traseen å gjøre. Vi må bare ta en ball av gangen, sier Nilssen.

Tilbakeholden

Kurt Bones, direktør i Troms Fylkestrafikk, er tilbakeholden med opplysninger om rettssaken.

– Det er snakk om at Nobina har saksøkt oss fordi de har mange skader på bussene som de mener skyldes infrastrukturen i Tromsø. Dette mener de at vi må ta ansvar for. Saken omhandler ikke rute 24-traseen direkte, men den er nok en indirekte del av saken, sier Bones.

Utover det ønsker han ikke å kommentere saken ytterligere før rettssaken.

TILBAKEHOLDEN: Kurt Bones, direktør i Troms Fylkestrafikk, ønsker ikke å kommentere saken før rettssaken. Foto: Marius Fiskum