«Gullbarbie»-kampanjen er en årlig pris som deles ut til den reklame- eller medieaktøren som er best til å få ungdom til og føle seg verst. Det er organisasjonen Press, Redd Barnas ungdomsorganisasjon, som har dratt i gang «Gullbarbie». Lokallaget til organisasjonen i Tromsø ble dannet i fjor og det er første gang de er med på denne kampanjen.

– Vi er lei av retusjering og hvordan kjønnsroller blir presentert i reklamene. De «perfekte» kroppene er retusjert og får ungdom til å føle seg unaturlig, sier Thea Jensen Wang (16), leder av Tromsø Press.

– Meningsfullt

Totalt var det fem jenter fra organisasjonen som sto i stand på lørdag. De er i alderen 15 til 16 år og forklarer at de alle har kjent på kroppspresset reklamer kan medføre.

– Jeg føler det er meningsfullt å stå her. Jeg tror det betyr mye for ungdom at vi gjør dette. Det er media som er de største mobberne, sier Julie Nyborg Aasland (15), nestleder i organisasjonen.

– Hva er målet med kampanjen?

– Vi ønsker at det skal være mindre kroppspress for unge. I februar vil vinneren av årets «Gullbarbie» kåres. Da vil premien bli levert og vi håper de får dårlig omtalte i media, samt at de får litt skyldfølelse, sier Jensen Wang.

– Viktig

Da iTromsø besøkte jentene kommer Gitte Lieng (16) for å avlegge sin stemme til årets «Gullbarbie».

– Jeg syns det er en veldig bra kampanje og jeg mener det er viktig det arbeidet de gjør, forklarer Lieng.

STEMMER: Thea Jensen Wang, Solrun Nyborg, Julie Nyborg Aasland og Amalie Falch fra Tromsø Press. Her er de sammen med Torunn Ann Hansen som forklarer at hun er helt imot retusjering i reklamer og skal vurdere å avlegge stemme. Foto: Tom Benjaminsen Foto: Tom Benjaminsen
ENGASJERT: (f.v.) Thea Jensen Wang (nestleder i Tromsø Press), sekretær Solrun Nyborg, nestleder Julie Nyborg Aasland og Amalie Falch, som er politisk taktisk koordinator, sto i stand for å få stemmer til årets «Gullbarbie». Foto: Tom Benjaminsen Foto: Tom Benjaminsen
Foto: Tom Benjaminsen