«Gullbarbie»-kampanjen er en årlig pris som deles ut til den reklame- eller medieaktøren som er best til å få ungdom til og føle seg verst. Det er organisasjonen Press, Redd Barnas ungdomsorganisasjon, som har dratt i gang «Gullbarbie». Lokallaget til organisasjonen i Tromsø ble dannet i fjor og det er første gang de er med på denne kampanjen.
– Vi er lei av retusjering og hvordan kjønnsroller blir presentert i reklamene. De «perfekte» kroppene er retusjert og får ungdom til å føle seg unaturlig, sier Thea Jensen Wang (16), leder av Tromsø Press.
– Meningsfullt
Totalt var det fem jenter fra organisasjonen som sto i stand på lørdag. De er i alderen 15 til 16 år og forklarer at de alle har kjent på kroppspresset reklamer kan medføre.
– Jeg føler det er meningsfullt å stå her. Jeg tror det betyr mye for ungdom at vi gjør dette. Det er media som er de største mobberne, sier Julie Nyborg Aasland (15), nestleder i organisasjonen.
– Hva er målet med kampanjen?
– Vi ønsker at det skal være mindre kroppspress for unge. I februar vil vinneren av årets «Gullbarbie» kåres. Da vil premien bli levert og vi håper de får dårlig omtalte i media, samt at de får litt skyldfølelse, sier Jensen Wang.
– Viktig
Da iTromsø besøkte jentene kommer Gitte Lieng (16) for å avlegge sin stemme til årets «Gullbarbie».
– Jeg syns det er en veldig bra kampanje og jeg mener det er viktig det arbeidet de gjør, forklarer Lieng.