Fredag kveld har Ola Giæver gjennom flere poster på sin private Facebook-side, lagt ut flyselskapets begrunnelse for oppsigelsen. Den 60 år gamle piloten har vært ansatt i selskapet i 32 år, og har i tillegg aksjer i Torghatten, Widerøes eierselskap, for over ti millioner kroner.

- Glastnost sa Gorbatsjov. Jeg liker det ordtaket. Jeg er for åpenhet, og vil gjerne vise folk hvordan selskapet behandler en ansatt som har promotert sin arbeidsgiver på tv, i media og overfor politikere gjennom mange år, sier Giæver.

Ivrig på Facebook

Da det ble klart at Widerøe ville sette Giæver på bakken fordi han var uskikket som pilot, svarte Giæver med å saksøke sin arbeidsgiver. Det slaget tapte piloten i Salten tingrett, som konkluderte med at det var saklig grunnlag for oppsigelsen. Nå akter Giæver å gjøre grunnlaget for oppsigelsen offentlig.

I postene på Facebook fremgår det at Widerøe ikke er helt fornøyd med Giævers aktivitet på nettopp Facebook. Et bilde av Giæver og to fra crewet, der teksten røper at Kronpris Haakon var passasjer, skal ifølge Giæver være en del av begrunnelsen for å si ham opp.

- Bildet var lagt ut etter at flygningen var overstått, påpeker Giæver selv.

Det samme skal et bilde publisert på Facebook av en ung skoleelev Giæver slapp inn i cockpit.

 "Dette bilde var brukt som et av argumentene for oppsigelse av meg. Jeg sier bare; Hvor "lavt" kan det bli under taket?" skriver Giæver selv som en kommentar til bildet.

Gikk fra flyet

I et annet punkt fremgår det at Giæver forlot flyet på lufthavna i Mehamn med passasjerer, for å se på en båt som lå til kai på stedet. Giæver ble borte i 20 minutter, noe Widerøe karakteriserer som et regelbrudd.

- Vi forlater flyet slik hver eneste dag når vi skal bytte crew, eller ta en tur i tårnet for å se på værforholdene. Det er en dagligdags operasjon, sier Giæver selv.

- Var det riktig å gå fra flyet slik?

- Det står riktignok i boka at man ikke skal gjøre det, men uvanlig er det ikke.  I dette tilfellet var det avtalt med flyvertinnen og det satte ingen liv i fare.

Vitner for kollega

Giæver vitnet for en kollega i en sak mot flyselskapet, og sin egen oppsigelse har han i ettertid beskrevet som en "hevnaksjon" etter vitnemålet. I et av dokumentene Giæver har publisert står det at uttalelsene Giæver ga til media i forbindelse med rettsaken, var en direkte foranledning til oppsigelsen. Det fremgår også at flere ansatte ikke ville fly med Giæver etter dette.

- Det er bare tull, alle liker å fly med meg! Det finnes ikke en eneste rapport som sier noe annet, sier Giæver.

Det er også anført at Giæver ved et tilfelle kontaktet konkurransetilsynet fordi han mente Securitas var gitt monopol på sikkerhetstjenester ved norske lufthavner.

- Jeg mente anbudet burde vært delt i to, slik at luftfarten ble mindre sårbar ved streik. Jeg har også en sivilstatus som person, og det var som privatperson jeg sendte dette brevet, argumenterer han.

Talltull

Giæver har videre lagt ut korrespondanse mellom ham selv om Widerøe-direktør Lars Kobberstad, som vedrører regnskapsmessige forhold i selskapet. Selv mener han at også dette er en del av oppsigelsesgrunnlaget. Han hevder ingen av punktene egentlig handler om flysikkerhet, og at saken mot ham "er syltynn".

- Jeg har flydd skadefritt for Widerøe i 32 år, og jeg har ikke så mye som punktert et hjul på flyet! Jeg legger ut dette for at folk skal få se hvordan de behandler sine ansatte - med en kald fot i ræva og rett ut etter over 30 år i selskapet, sier han.

iTromsø har ikke lykkes i å få tak i Widerøe for kommentar til saken.