De to gatemagasinene har fusjonert, og ifølge «Virkelig»-redaktør Eirik Junge Eliassen er det det som kan redde begge gatemagasinene.

– Det er ikke folk nok i Tromsø til å drive et gatemagasin med sunn økonomi, og det er i alle fall ikke folk nok i Salten til å drive et gatemagasin. Det er en evig økonomisk kamp å drive gatemagasiner, og vi tror en fusjon kan være redningen, sier Junge Eliassen.

Gatemagasin for Nord-Norge

Dermed har Nord-Norge fått et helt nytt gatemagasin. Det siste magasinet har forsider på både første- og sisteside, hvor det ene prydes av «Ekko»s logo, mens den andre siden har «Virkelig»-logoen.

– Vi er i en overgangsfase, og grunnen til at vi har valgt å legge logoene på hver sin side er at selgerne skal slippe å komme med langtekkelige forklaringer til kjøperne. Vi får se videre hvordan vi skal utvikle magasinet, hvilken logo vi skal bruke, eller om vi kommer på et nytt navn, sier Junge Eliassen.

Innholdet i magasinet står også ovenfor forandringer.

– Jeg vil fjerne det ultralokale stoffet, for folk blir etter hvert lei av å lese om Halvdan Sivertsen og TIL. Vi har fokus på det jeg kaller «sosiale saker» og historier, og de er like aktuelle enten man er i Tromsø, Bodø eller Oslo, sier Junge Eliassen.

Han legger ikke skjul på at det er økonomisk utfordrende å drive et gatemagasin, og «Virkelig»s levetid vurderes fortløpende.

– Vi sparer ikke penger, og bruker de pengene vi til enhver til har til å dekke selgernes behov. Men «Virkelig» har kommet for å bli, det mener jeg, sier Junge Eliassen.

Tøff økonomi

For å få minus i Bodø og minus i Tromsø til å ende med en pluss måtte tøffe valg tas.

– For å få en vellykket fusjon må kostnadene halveres, og noen i Bodø mistet dessverre jobben sin. Det er jeg veldig lei meg for, men vi har ivaretatt menneskelige behov, sier Junge Eliassen.

– Trolig vil det måtte kuttes – også i Tromsø, sier han.

I Bodø er det Kirkens Bymisjon som står for distribusjonen av magasinet.

– Jeg er kjempefornøyd med bladet, og jeg gleder meg veldig til å fortsette samarbeidet, sier Kari Nilsson i Bymisjonen i Bodø.

Det ferske magasinet ble lagt ut for salg i går, og tilbakemeldingene i Bodø har utelukkende vært positive ifølge Nilsson.

– Folk kan jo være litt skeptiske når det kommer noe nytt, men selgerne er fornøyde og det ser det ut som kjøperne også er, sier hun.

POSITIV: Kari Nilsson i Kirkens bymisjon i Bodø ser fram mot et videre samarbeid med Junge Eliassen. Foto: Privat Foto: Privat