Dette har fått de ansatte til å reagere kraftig.

– Det er helt åpenbart noen på HR-avdelingen som ikke har gjort jobben sin, og nå er det vi som får ta støyten, sier sykepleier Monica Johansen.

Hun er en av mange som har reagert på kravet fra sykehuset.

– Vi har fått vite at våre automatiske trekk har «forsvunnet» i en dataomlegging og at de har oppdaget det nå etter flere år, sier Johansen.

Flere tusen kroner

I et krast brev fra ledelsen har de ansatte fått beskjed om at det nå vil bli gjennomført ekstratrekk for perioden de ikke har betalt.

– For min del handler det om 900 kroner i måneden helt til jeg ha dekket inn de 5.000 kronene jeg er skyldig, sier Johansen.

Johansens kollega Arne Krane Nilsen er også provosert over at de ansatte mer eller mindre blir ansvarliggjort for systemsvikten i lønnssystemet.

Ingen purring

– Vi har ikke fått noen som helst form for purring fra HR-avdelingen – slik det fungerer med regninger fra eksempelvis SATS eller telefonselskapet. Og så prøver de å få det til at det er vårt ansvar at vi ikke har betalt, sier han.

– Men burde dere ikke ha merket at parkeringsavgiften på 300 kroner ikke ble trukket?

– Selvfølgelig skulle vi ha betalt om vi hadde visst at trekket ikke ble gjort. Men det er HR-avdelingens ansvar å gjennomføre trekket – og vi reagerer på at det nesten er vi som blir gjort ansvarlige for det som er skjedd, sier begge de to sykepleierne.

Arne Krane Nilsen stusser over at sykehuset ikke har oppdaget svikten tidligere.

– Det er jo merkelig at man ikke har savnet disse pengene når det er snakk om så mange personer, sier han.

Kanskje god tro

De ansatte får delvis støtte fra direktør hos forbrukerombudet for Troms og Finnmark, Helene Falch.

– Jeg kan bare uttale meg på generelt grunnlag, men det finnes bestemmelser for det som kan kallas «aktsom god tro», sier hun.

Det betyr forenklet at om man har anledning til å tro at man gjør opp for seg så kan man ikke bli krevd for penger så langt i ettertid.

– Samtidig så har man som «kjøper» plikt til å undersøke, men det er et krav at den som krever inn penger har orden i sine systemer. Det er en toveis forpliktelse, sier hun.

Beklager

Drifts- og eiendomssenteret ved UNN beklager det som har rammet cirka 200 ansatte i Breivika. Det vil imidlertid ikke bli ettergitt noe av avgiften.

I et brev som er sendt til de ansatte slår ledelsen fast følgende;

«I henhold til avtaleskjema knyttet til ordningen, og med hjemmel i foreldelsesloven som har tre års tilbakevirkende kraft, er det besluttet at de involverte vil bli avkrevd manglende månedlig parkeringsavgift».

Forklaringen til fadesen er ifølge ledelsen å finne i det tekniske.

– Det er tekniske utfordringer i lønnssystemet til UNN som har medført at innbetalingene ikke er utført som avtalt, og det arbeides nå med rutiner som sikrer at dette ikke skal skje igjen, sier leder for Drifts- og eiendomssenteret ved UNN, Gina Johansen.

Dog vil det ikke bli gitt rabatt eller avskrivninger av hele eller deler av beløpet

– Vi beklager det som har skjedd og vil i samarbeid med den enkelte ansatte legge til rette for at de ikke rammes for hardt på kort sikt. Vi har derfor lagt opp til at det skyldige beløpet kan betales tilbake over litt tid, sier stabssjef ved UNN, Gøril Bertheussen.

Protesterer

Sykhusledelsens argumenter biter imidlertid ikke på helsesekretærene Veronica Riise Dalager og Kristin Steigen, som også har fått regning på flerfoldige tusen etter at de ikke har fått lønnstrekk.

De reagerer kraftig på at ledelsen ikke har tatt på seg noen form for ansvar for det som har skjedd.

– Når det helt klart er deres feil så burde de ta på seg ansvaret. Å være nødt til å betale nesten 1.000 kroner ekstra per måned vil ikke være mulig for mange, sier Riise Dalager.

Hennes kollega Steigen sier at de ansatte ikke vil godta pålegget fra ledelsen.

– Vi vil levere inn en felles klage på det som er skjedd. Om vi står sammen om å protestere mot kravet så har vi større sjanse for å få det omgjort, sier hun.

BEKLAGER: Gina Johansen, leder for drifts- og eiendomssenteret på UNN, beklager det som har skjedd. Foto: UNN Foto: Jan Fredrik Frantzen