Etter at byrådet skrinla vestre alternativ for E8 i Ramfjord og i stedet utredet østre alternativ, har det vært strid om hvem som skulle ta regningen for det nye utredningsarbeidet. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var i begynnelsen av januar krystallklar på Statens vegvesens rolle i spillet rundt ny E8 gjennom Ramfjorden.

4,5 millioner

– Jeg vet at det er konflikt rundt hvem som skal betale regningen for arbeidet med kommunedelplanen, men etter mitt syn er det klinkende klart at det er veivesenet som skal ta regningen, sa Solvik-Olsen til iTromsø.

Nå har samferdselsstatsråden fått viljen sin. Dermed kan Tromsø kommune sende regningen på rundt 4,5 millioner kroner til Statens vegvesen for dekning av kostnader til utredning av østre trasé.

– Vi har fått avklaring fra Samferdselsdepartementet på at Statens vegvesen skal dekke Tromsø kommunes planleggingskostnader for E8 i Ramfjord, skriver veivesenet i et brev til kommunen.

– Vi har vært uenige med veivesenet og vår argumentasjon har blitt hørt. Jeg er glad for avgjørelsen, sier Britt Hege Alvarstein, byråd for byutvikling.

Opp til statsråden

Følg iTromsøs lokalavis for Ramfjord på Facebook!

Det er fortsatt strid om østre trasé ettersom meklingen mellom Tromsø kommune, Sametinget, Fylkesmannen i Troms, Statens vegvesen og Troms fylkeskommune rett før jul ikke førte fram. Det forelå i alt fem innsigelser. Veivesenet mener østre trasé gir store samfunnsøkonomiske kostnader og økte kostander for transportbrukere og trafikanter.

Nå er den betente saken sendt til Kommunal- og moderniseringsdepartementet og statsråd Jan Tore Sanner, som skal prøve å skjære igjennom og finne en kompromissløsning.

KLAR TALE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har vært klar på at veivesenet må betale kommunens utredningskostnader for østre trasé i Ramfjord. Foto: Christer Pedersen Foto: Christer Pedersen