Torsdag vedtok byrådet å slutte seg til anbefalingen om konsekvensutredning av syv traséalternativer for ny Tverrforbindelse og ny forbindelse til Kvaløya. Det betyr utredning av tre traseer for tverrforbindelse over Tromsøya, tre forbindelser (to tunneler og ei bru) til Kvaløya og én sammenhengende tunnelstrekning.

Tirsdag 3. februar går fristen ut for Statens vegvesens anbudskonkurranse om å undersøke grunnforholdene i Sandnessundet med tanke på enten tunnel Langnes–Håkøya, tunnel Breivika–Selnes eller bru Langnes–Selnes. Nå skal det igjen skytes seismikk i Sandnessundet etter at Rambøll i april i fjor undersøkte grunnforholdene.

Fjellkvalitet viktig

– Undersøkelsene i fjor ga oversikt over hvor fjellet under havbunnen begynte, nå skal det skytes mer detaljert seismikk på havbunnen som skal fortelle oss mer om selve fjellkvaliteten for de planlagte tunneltraseene og fundamenter for bru, sier prosjektleder Erik Ditlefsen i Statens vegvesen.

Firmaet som vinner anbudet skal gjennomføre seismiske undersøkelsene i siste halvdel av mars. Deretter skal dataene analyseres og det skal skrives rapport hvor det gis anbefaling om valg av trasé.

– Fjellkvaliteten har mye å si for kostnadene for både tunnel- og brualternativene. Dårlig kvalitet har mye å si for armering av tunnelen innvendig, mens ved godt fjell vil kostnadene gå ned.

Før sommeren

Undersøkelsene av grunnforholdene skal blant annet klargjøre kvaliteten på traseer der det er forutsatt både 30 meter og 50 meter overdekning, som er aktuelle høyder fra tunneltaket til fjellet under havbunnen. Høy overdekning vil bety lengre og dyrere tunnel. Ryatunnelen har for eksempel på det laveste en fjelloverdekning på 28 meter.

– Planen videre er at optimaliserte traseer og anbefaling av valg av endelig trasé kan overleveres kommunen for politisk behandling i juni, før den legges ut til offentlig ettersyn. Det blir også folkemøter om valg av trasé, sier Erik Ditlefsen.

Vil ha Håkøya

En enstemmig styringsgruppe for prosjekt "Kystbyregion Troms" mener Håkøya-alternativet er det beste. Gruppa mener forbindelse via Håkøya er raskeste alternativ for økt fremtidig trafikk ved sammenbinding av arbeidsmarkene i Tromsø, Midt-Troms/Senja og Midt-Troms/Sør-Troms.

– Avstandsfordelen og fremtidig befolkningstyngde fra Håkøya/Håkøybotn/Tisnes og Midt-Troms/Senja/Sør-Troms vil gi reisende fordeler som veier opp for bompenger for Håkøyalternativet, det vil si økt betalingsvillighet, heter det i uttalelsen som er sendt til Tromsbenken på Stortinget, fylkeskommunen, fylkestinget og veivesenet.