Det er Likestillings- og diskrimineringsnemnda som har bestemt dette i en fersk dom som falt torsdag.

Bakgrunnen er at Blindeforbundet i Troms og stiftelsen Stopp Diskrimineringen har klaget inn fylkeskommunen til nemnda for å det de har ment har vært brudd på loven om universell utforming.

– Vi er veldig glade for at nemnda nå har dømt i vår favør. Det vil bety at mange – og ikke bare blinde og svaksynte – vil få en enklere hverdag, sier leder i Blindeforbundet i Troms, Gudrun Ytterstad.

Varsling i høyttaler

Kort fortalt går saken ut på følgende:

Blindeforbundet har krevd at det skal være automatisk varsling av neste holdeplass om bord i bybussene – og at bussene skal varsle på holdeplassene når er på tur inn. I tillegg skal holdeplassene varsler på skjerm inne i bussene.

– Dette er noe bussene til Nobina er forberedt for slik at det vil være enkelt – og billig – å installere de tingene som trengs for å gjøre varslingen operativ, sier Ytterstad.

Rask inntjening

Det er beregnet at det vil koste cirka 300.000 kroner pluss moms å få på plass systemet, så Ytterstad synes det er merkelig at det ikke har skjedd tidligere.

– Tromsø er den eneste storbyen som ikke har et slikt system, sier hun.

Hun viser til erfaringer fra Kristiansand som nylig har fått innført et sanntidssystem der varsling av holdeplassene er en viktig del.

– Der har man solgt langt flere månedskort enn tidligere – og en av de bidragende årsakene er at man har fått et godt varslingssystem, sier hun.

Skremmende

Å få på plass varsling vil føre til at flere blinde og svaksynte tar bussen. I tillegg vil flere andre grupper kunne bruke bussen mer, sier Ytterstad: hørselhemmede, utviklingshemmede, folk med konsentrasjonsvansker og – ikke minst – folk som ikke er kjent i byen.

– For oss er det veldig skremmende og frustrerende å ikke vite hvor vi er når vi skal gå av bussen, sier Ytterstad.

Forsinkelser

Fra fylkets side er man ikke kjent med det konkrete innholdet i dommen, men frykter at det vil medføre forsinkelser for å innføre et såkalt «sanntidssystem» om det må monteres varslingssystem om bord i bussene.

Direktør i Troms Fylkestrafikk, Kurt Bones, sier at fylket selvfølgelig skal ta dommen til etterretning og følge den, men at det vil få konsekvenser.

– Vi er i ferd med å teste ut et sanntidssystem i Harstad, og dette kan bli forsinket om vi må konsentrere oss på varslingssystemet, sier Bones.

«Sanntid»

Et sanntidssystem vil være et mer omfattende varslingssystem med både holdeplassvarsling – men også med informasjon på holdeplassene om når bussen kommer.

– Vi prøvde å argumentere for dette i nemnda, men de ville tydeligvis ikke høre på våre argumenter. Vår erfaring er at det vil bli kostbart å innføre en midlertidig løsning, og at det vil gå ut over det nye systemet som vi holder på å prøve ut, sier Bones.

Dette tilbakeviser Gudrun Ytterstad.

– Vi har hatt uavhengige eksperter inne og gjort beregninger for oss – og han sier at varslingen vil gjøre det raskere å enklere å få på plass et sanntidssystem, sier hun.

TAPTE: Kurt Bones, direktør i Troms Fylkestrafikk, sier at dommen fra nemnda skal tas til etterretning. Foto: Tom Benjaminsen