Mandag kveld gikk Nina Hjort ut på Facebook med en status som avkrefter rykteflommen rundt ektemannen Jens Johan Hjort. Hun mente dette hadde belastet familien såpass at det var på tide å ta bladet fra munnen.

Samtidig "delte" ordføreren statusen som nå er "likt" og "kommentert" av flere av vennene til ekteparet.

Les også: Nina Hjort snakker ut om utroskapsrykter

Les også: Ekteparet Hjort får massiv støtte

Ingen lignende eksempler

Valgforsker Tord Willumsen mener grepet til paret er svært uvanlig.

- Det er svært sjeldent at noen føler at de må avkrefte noe som ikke er blitt sagt offentlig. Her har det nok vært rykter som svirrer og føles belastende, men det er svært uvanlig å gå ut å avkrefte noe slikt. Jeg kommer ikke på noen lignende eksempler i norsk politikk, sier Willumsen.

- Dette gjør de jo ikke for å redde hans politiske liv. For han skal jo trekke seg. Dette gjør man åpenbart for familien.

Lav terskel

Han forteller videre at sosiale medier har gjort terskelen lavere for å si fra om slike ting.

- Du slipper å henvende deg til en redaksjon eller sende inn et leserbrev, sier Willumsen som nevner hvordan tilstanden er i amerikansk politikk hvor ryktene er en del av svertekampanjer.

- I amerikansk politikk er dette mer vanlig, men her hjemme ville vi aldri kjøpt at noen gikk ut med slike rykter. Amerikanerne er mer skitnere på dette området og det brukes aktiv i svertekampanjer. Da trenger man å uttale ting offentlig.

- Får det travelt

Pr- og kriserådgiver, Jarle Aabø, mener Hjort har valgt helt feil måte å ta opp problemet på.

- Facebook er et ganske uskyldig sted. Dette ble helt feil kanal for en så alvorlig og intim historie, sier Aabø til iTromsø.

Eksperten mener at ekteparet nå gjør ting mye verre ettersom de har skrevet dette i et offentlig rom som gjør at media må skrive om det.

- Han er en populær politiker og må regne med å bli utsatt for rykter slik kjente folk blir. Hvis man skal legge ut på Facebook hver gang man hører ondsinnede rykter får man det travelt.

- Politikere må begynne å lære seg at "evig eies kun et dårlig rykte". Det er fælt å bli utsatt for sånt, men du kan ikke vinne mot ondsinnede rykter. Det riktige hadde vært å vente det ut. Facebook er ingen bærekraftig form for kommunikasjon.

Valgforsker Tord Willumsen. Foto: Tom Benjaminsen