Northern Delight er tittelen på sjømatprosjektet som Kokkelauget i Troms og Air Communication AS skal arrangere på Finnsnes i april og i Tromsø i november. Med blodfersk råstoff og skarpskodde kokker skal verden få en smakebit av hva Nord-Norge og sjømatnæringene har å by på.

De beste i Norden

– Vi har kokker som vinner gull ute i verden, nå vil vi vise verden råstoffet vi har. Det skal vi gjøre ved å trekke til oss de beste for å for å vise hva har å by på, sier Line Miriam Sandberg, fylkesråd for næring, kultur og helse.

I april samles de beste juniorkokkene i Norden på Finnsnes. Sammen med nordnorske kokkelærlinger skal de konkurrere om å lage verdens beste sjømat. Hobbykokker får også mulighet til å konkurrere i en egen klasse.

Til høsten skal elitekokker, juniorkokker og kokkelærlinger innta Tromsø. Gjennom mange arrangementer skal skoleungdom få innblikk i hvilke utdannelses- og yrkesmuligheter som finnes innen fiskeri-, restaurant- og matfag.

Artig med mat

– Det er vært en dropp i antall søknader til disse utdanningene. Vi håper denne satsingen fører til flere med fagbrev innen mat- og restaurantfag. Bransjen selv må vise initiativ og være frempå for å få tak i lærlinger, så skal vi være med å legge til rette, sier Roar Sollied, fylkesråd for utdanning.

Petter Markussen er festivalsjef for Smak-festivalen, oldermann i Kokkenes Mesterlaug og jobber for Opplæringskontoret for hotell- og restaurantfag i Troms, ser fram til enda mer matfokus.

– Dess mer matrelaterte aktiviteter, dess mer vil unge få opp øynene for hvor artig det er å holde på med mat, sier han.

Northern Delight samarbeider med blant annet Norsk Sjømatråd, Norges Råfisklag, Lerøy Aurora, Salmar Nord, Norway Royal Salmon og Asko Nord, og har sikret seg økonomisk støtte fra Sparebankstiftelsen Sparebanken Nord-Norge og Troms fylkeskommune.

Viktig for reiselivet

Prosjektlederen mener det er på tide at kokkebransjens Messi og Ronaldo kommer til sjømat-VM for å vise matmagi.

– Verdensmesterskap i sjømat vil både være et kompetanseløft, motivere ungdom i alderen 19–22 år og vise hvor langt de kan komme. Man kan nå langt, men det krever mye arbeid, sier Odd Kjartan Solset, prosjektleder for Northern Delight.

Matopplevelser er også viktig for reiselivsnæringen, mener Sollied.

– Mat står helt sentralt. Har reisen har vært god og maten dårlig, sitter man igjen med en dårlig opplevelse. Matopplevelsen er den viktigste biten for reiselivsnæringa.