Byutviklingskomiteen behandlet saken i går, og sluttet seg til byrådets vedtak om å gå for en firefeltmodell, der veien fra Hansjordnesbukta til Breivika bygges ut i fire felt. Det innebærer at store deler av traseen vil få eget kollektivfelt - et viktig virkemiddel for å løfte mer av trafikken over fra bil til buss.

– På grunn av bredden vil det bli vanskelig å ha et gjennomgående kollektivfelt på hele strekningen, men vi mener å ha funnet løsninger som går an å leve med. Noen steder vil det bli en innsnevring i veibanen der bussene kjører i ordinære felt, men det er kun i korte strekk, sier prosjektleder Erik Wikran i Faveo prosjektledelse.

Flere lyskryss

Wikran sier den nye veien er koordinert med de fleste reguleringsplanene langs Stakkevollveien, og at det vil være mulig å gå klar av de fleste hindringene på sjøsiden av veien. På øversiden av veien er det i stor grad boligfelt med direkte avkjøring fra Stakkevollveien.

– Det skaper også utfordringer, men her blir løsningen lysregulerte kryss. I dag er det kun ved Lærfabrikken og i Grøholdtbakken at det er lysregulerte kryss, men med fire felts vei vil det bli syv slikelysreguleringer - de kommmer i allerede etablerte kryss, sier prosjektlederen.

Ikke mer trafikk

Han understreker at målet med å bygge ut veien ikke er å gjøre plass til mer trafikk - men å bygge ut kollektivtilbudet og redusere gjennomgangstrafikken, som man ønsker å sluse i tunnelen.

– Stakkevollveien har i dag en betydelig gjennomgangstrafikk, og man lager ikke mer kapasitet for at denne skal øke. Man må gjøre tiltak for å redusere trafikkveksten, og målsetningen er en reduksjon på 15 prosent. Et ledd i dette er å gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt, sier Wikran.

Enighet

Leder i Byutviklingskomiteen, Frid Einardotter Fossbakk (H) sier det var bred enighet om alternativet med firefelts vei i komiteen.

Hun ser ikke for seg at løsningen vil møte motbør i kommunestyret.

– Nå vet man aldri hva som hender der, men det ser jeg ikke for meg. Flertallet ligger der, og de store partiene i komiteen kom heller ikke med andre forslag til løsninger, sier hun.

Hun mener nyveien vil knytte Stakkevollan og bymiljøet sammen, og bidra til gode og trygge trafikkløsninger.

– Det blir ikke som avenyene i Paris, men det er så gode løsninger vi klarer å få her i nordens Paris, avslutter Fossbakk.