Kort sagt handler det om at Stakkevollveien har en etablert struktur, der mange bygninger ligger svært nær veibanen. Noen av disse vil være mulig å rive mens det for andre vil bli svært kostbart for kommunen.

– Det gjelder for eksempel den gamle pumpestasjonen på Kræmer. Det er en konstruksjon som går 7-8 meter ned i bakken, og den er ikke bare å flytte på. Da blir løsningen å kutte kollektivfeltet, slik at bussene kjører forbi i ordinær kjørebane, sier prosjektleder Erik Wikran i Faveo prosjektledelse.

Dette er langt i fra den eneste hindringen man må jobbe seg forbi. Nærmere sentrum må man legge den nye veien litt forbi rundkjøringen i Hansjordnesbukta - og allerede rundt neste sving kommer neste hinder.

– I Kullkransvingen vil man måtte jevne ut nivåforskjellen i veibanen. Her pågår det også et arbeid med en ny reguleringsplan på tomten til Odd Berg-gruppen, som fremdriften i prosjektet vil være avhengig av, sier Wikran.

Andre bygg som potensielt kan komme i konflikt med nyveien er Norcem Silo, Stakkevollveien 25A, bygningsmasse sør for Trofi teknopark, Tankanlegget til Tromsø fiskeindustri samt overbygget til Coop Extra og Evo treningssenter.

Det nye politihuset går imidlertid heller ikke helt klar av veibanen. Her er det satt opp pullerter som vil komme i konflikt med fortauet på nyveien.

– Den nye veien er en del av Tromsøpakke 3, som fremdeles ikke er endelig vedtatt. Dermed ville det være vanskelig å hensyn til den da man bygde politihuset, påpeker Wikran.