Fjoråret har vært røft år for flybransjen, med milliardunderskudd i Norwegian og SAS og et tap på over 700 millioner for Finnair. Det påvirker rutetilbudene.

– Norwegian legger ned London-ruta i sommerhalvåret og reduserer antallet avganger fra to til en i uken. De kutter også ned Alicante-ruta fra ei helårsrute til ei sommerrute. Fram mot sommeren stopper i tillegg Finnairs Helsingfors-flight og SAS stanser Stockholm-flygingene mellom mars og juni, sier kommersiell sjef ved Tromsø lufthavn, Ivar Helsing Schrøen.

Færre direkteruter

Lufthavnsjef Jonny Andersen viser til at det man nå ser er ei utflating i tilbudet, ettersom enkelte av rutene var sesongbetingede i utgangspunktet, slik som Helsingfors-flighten.

– Det var et tilbud rettet mot det asiatiske markedet mellom januar og mars, da for å få inn nordlysturistene, utdyper Schrøen.

Schrøen kan imidlertid ikke garantere at alle rutene det blir stopp i starter opp igjen neste sesong.

– London- og Helsingfors-ruta har vi ingen garantier på, men etter de signalene vi har fått, skal de starte opp igjen neste sesong, sier han.

Tilbake i vinter

Ifølge kommunikasjonsrådgiver hos Norwegian, Astrid Gaustad Mannion, måtte selskapet dessverre stoppe London-flygingene etter mars og fram til oktober, men de vil starte opp igjen til høsten.

– Bakgrunnen er at ruta ikke ble brukt nok i denne perioden. Heldigvis ser vi at ruta er populær om vinteren, og det er vi godt fornøyd med. Vi håper responsen blir like bra denne vinteren, sier hun.

Hva gjelder selskapets økonomiske situasjon, tiden fremover og rutetilbudet, kan hun ikke si noe spesifikt om, da selskapet er børsnotert.

– Som privat bedrift er vi helt avhengig av lønnsomhet og ruter må være bærekraftige over tid, påpeker hun likevel.

Mindre chartertrafikk

Også chartertilbudet fra Tromsø lufthavn reduseres i år.

– Man ser at folk er blitt flinkere til å selv booke reiser og ordne med hoteller, og det går utover charterbransjen. I fjor startet sesongen i mai og strakte seg til ut i september, men i år blir den kortere, forklarer Andersen.

– I år starter ikke Tyrkia-sesongen før i juni – det er nok den største endringen, legger Schrøen til.

Han er imidlertid klar på at de tradisjonelle charterdestinasjonene vil være tilgjengelige, til tross for at salgssesongen blir kortere.

Kan miste Murmansk

Andersen forteller at man i tillegg til de ovennevnte kuttene i direkterutene, nå står i fare for å miste ruten mellom Murmansk og Arkhangelsk som har gått uavbrutt siden 1992.

– Det russiske selskapet Nordavia, som har ruten, er i en svært presset situasjon, hvor konkurranse fra blant annet Aeroflot og UTair, sammen med styrkingen av dollaren og den sterke nedgangen i russisk økonomi, gjør situasjonen vanskelig. Særlig for flyselskaper som har sine utgifter i dollar og inntekter i rubler, sier Andersen.

Barentshub

Lufthavnsjefen opplyser at å miste ruten vil være dramatisk, da både Murmansk og Arkhangelsk er store byer - begge med over 300.000 innbyggere.

– I tillegg satser vi hardt på å bygge videre på de forbindelsene vi har fra Barentsregionen og inn til Tromsø. Vi ønsker at folk i byene rundt Tromsø skal bruke lufthavnen til å reise videre ut i Norge og verden.

Målet er at flyplassen skal bli et hovedknutepunkt i regionen.

– Da vil man også øke trafikken, noe som igjen gjør at operatører ønsker å opprette flere ruter til og fra byen, sier han.

KNUTEPUNKT: Selv om rutetilbudet ved Tromsø lufthavn blir noe dårligere i sommer enn i fjor, jobbes det knallhard av lufthavnsjef Jonny Andersen, komersiell sjef Ivar Helsing Schrøen og driftssjef Svein-Idar Henriksen for å bli Barentsregionens knutepunkt. Foto: Ronald Johansen
TØFF BRANSJE: Lufthavnsjef Jonny Andersen påpeker at både charteroperatører og flyselskapene sliter økonomisk, noe som gir utslag i tilbudet. Foto: Ronald Johansen