I helga fikk Polarmuseet i Tromsø en uvurderlig gave i form av franske dokumenter som omhandler ekspedisjonen som førte til Roald Amundsens forsvinning og død. Disse dokumentene ble levert til museet av Laure Latham. Etterkommer av produsenten bak flybåten som Amundsen forsvant med i juni 1928.

– Broren til oldefaren min eide flyselskapet som produserte flybåten «Latham 47» som Roald Amundsen og fire franskmenn forsvant med 18. juni 1928. Selskapet hans jobbet for de franske myndighetene og flybåten var opprinnelig et militærfly, forteller Laure Latham.

Museumsdirektør ved Polarmuseet, Lena Aakerol, mener dokumentene viser en uutforsket del av historien.

– Vi har ikke så veldig mange slike dokumenter, og vi har ingen fra fransk side. Dette er en spennende del av historien, sier hun.

Forsvant under redningsaksjon

Siste gang Amundsen og mannskapet ble sett i livet, var da «Latham 47» forlot Tromsø 18. juni 1928 med kurs mot Arktisk. Der hadde den italienske generalen Umberto Nobile og hans mannskap krasjet i isen med luftskipet «Italia» mens de returnerte fra Nordpolen. «Italia» havarerte 25. mai 1928 og en av verdens største polarredningsaksjoner ble igangsatt.

– De franske dokumentene sier at Amundsen hadde etterspurt «Latham 47» til redningsaksjonen. Frankrike ville gjerne ta del i letingen og stilte dermed mannskap og flybåten til disposisjon, forklarer Latham mens hun blar gjennom dokumentene.

Tok tre dager

6. juni 1928 startet dermed forberedelsene til ekspedisjonen.

– I alt tok det tre dager å modifisere flyet for arktiske forhold. Jeg vet ikke hvordan Amundsen visste om flybåten, men da det ble etterspurt mente det franske marindepartementet at flyet var passende for redningsaksjonen, legger Latham til.

Allerede samme dag som de forlot Tromsø, mistet man kontakten med flybåten. Det er antatt at flybåten styrtet i havet rundt Bjørnøya som følge av dårlig vær. Hva som egentlig skjedde er fortsatt ubesvart, og totalt omkom seks personer i ulykken. Fire av disse franskmenn fra det franske militæret.

– Her hører de hjemme

Dokumentene Latham overleverte til Polarmuseet inneholder blant annet tekniske detaljer rundt flybåten samt ulykkesrapporten fra redningsaksjonen.

– De inneholder alt om ulykken som inntraff da de leita etter «Italia». De tilhører opprinnelig de franske myndighetene, men min familie har hatt kopier av blant annet den franske ulykkesrapporten siden den ble skrevet. Før jeg kom til Tromsø fant jeg fram alt som var relevant i forhold til denne ekspedisjonen, forteller hun.

Og begrunner overrekkelsen til Polarmuseet med at hun synes det er her dokumentene hører hjemme.

– Jeg syntes det var viktig at de fant sitt hjem. Det er her flybåten og de reisende ble sett sist og jeg følte at det var her de hørte hjemme.

Supplerer dagens utstilling

Aakerol tror dokumentene kan forsyne utstillinga de har i dag.

– Dokumentene skal brukes til å supplere utstillinga vår og fylle eventuelle hull. I utgangspunktet er det jo ikke noe nytt som framkommer, men de viser en interessant vinkling på det som skjedde. Også er det jo gøy å møte etterkommere av folk som har vært involvert i polarhistorien, sier hun.

Spennende: Dokumentene viser en uutforsket del av historien. Her går Laure Latham gjennom ulykkesrapporten med Lena Aakerol.