Forhandlingene mellom NHO Luftfart og YS-forbundet Parat brøt natt til lørdag sammen. Det betyr at 70 piloter nå er tatt ut i streik.

Streiken påvirket ikke flyvningene i Tromsø i helga, men onsdag kan antall streikende piloter øke til 650. Dersom partene ikke finner en løsning er det innlandsrutene i Norge, Sverige og Danmark som kommer til å rammes hardest.

- Vi ber reisende som skal fly med Norwegian om å holde seg oppdaterte via deres nettsider, sier lufthavnsjefen på Langnes, Jonny Andersen.

- Om noen pasasjerer skulle bli stående igjen på bakken kommer vi til å holde åpent og sørge for at de får tak over hodet, sier han.

Trapper opp

Norwegian skriver i ei pressemelding at de på det sterkeste beklager at det ikke var mulig å oppnå enighet i meklingen mellom datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN) og Norwegian Pilot Union (NPU).

- Vårt mål er likevel å gjennomføre et tilnærmet normalt flyprogram gjennom helgen da en begrenset andel av pilotene er tatt ut i streik i første omgang.

Dersom Norwegian ikke møter kravene fra pilotene innen onsdag, har leder for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar, varslet at hele 650 piloter vil tas ut i streik.

Ikke streikebryteri

Lørdag ble det klart at Norwegian har leid inn selskapet Smart Lynx for å operere selskapets rute mellom Oslo og Malaga lørdag. Parat var overfor E24 svært klar på at de anser dette som streikebryteri. Det er Norwegian-gründer Bjørn Kjos totalt uenig i.

– Streiken er i Norwegian air, mens det er Norwegian Air Shuttle som opererer rutene. Dermed har vi fått beskjed om at vi er i vår fulle rett til å leie inn det personellet vi trenger for å gjennomføre de rutene som er planlagt, sier Kjos til E24.

- Ikke mer å gi

Ifølge E24 er avstanden mellom ledelsen i Norwegian og pilotene stor.

- Noen av de grunnleggende problemene er at de ansatte ønsker en tarfiffavtale knyttet til morselskapet, og at den skal ha virkeområde utenfor Norge, sier administrerende direktør i NHO Luftfart, Thorbjørn Lothe, til nettstedet.

I pressemeldingen fra flyselskapet, påpekes det videre at selskapet ikke kunne gå med på kravet om en konseransiennitet for NAN-pilotene.

- I praksis ville det gitt mulighet til å skyve ut kolleger ved de øvrige basene i Europa, skrives det.

Vatnar sier til E24 at det ikke er mer å gi fra pilotenes side, og at det ikke er noe mer å forhandle om.

- Vi har lagt Loss of License forsikringen i potten. Vi har lagt ytelsespensjon i potten, vi har lagt arbeidstid og fleksible ordninger i potten. Svaret fra arbeidsgiver er at de ikke kan leve med en tariffavtale som legger begrensninger på deres operasjoner.

I pressemeldingen fra flyselskapet kontrer imidlertid administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kos, med at de ikke kan tillate pilotene styringsrett over konsernet, og at de heller ikke gi de en tariffavtale i et selskap de ikke er ansatt i.

Dette har du krav på

Passasjerer som velger å stole på at Norwegian klarer å gjennomføre flyvningene de neste dagene, bør møte opp på flyplassen med en stor posjon tålmodighet. De bør også ha mobilen på. Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian forsikrer  at det ved forsinkelser eller kanselleringer vil bli sendt ut sms til passasjerer som har registrert mobilnummeret hos Norwegian.

Får du et avreise tidspunkt, men likevel må vente, skal Norwegian betale maten din:

Forsinkelser på under 2 timer: Du har ingen rett på kompensasjon.

2 timer: For flyginger på 1500 kilometer eller mindre får du rett på mat og drikke som står i «rimelig forhold til ventetiden».

Er det så sent på kvelden at forsinkelsen forflytter avreisen til neste dag, skal du få gratis overnatting på hotell med gratis transport til og fra hotellet.

3 timer: Den samme retten til mat, drikke og hotellovernatting inntreffer for flyginger over 1500 kilometer innenfor EU/EØS, og distanser under 3500 kilometer utenfor EU/EØS.

 4 timer: Retten til mat, drikke, og hotell inntreffer for reiser over 3500 kilometer utenfor EU/EØS.

Ellers samme rettigheter som beskrevet over.

5 timer: Du nå kreve å få pengene tilbake for ubenyttet billett, men også for en billett du har brukt dersom flygingen ikke lenger tjener formålet i din opprinnelige reiseplan. I tillegg har du krav på returflyging til opprinnelig startsted.

Viktig å huske: Takker du ja til å få billettpengene tilbake, har du ikke lenger krav på mat, drikke eller hotellopphold.

Kansellert: Alle rettigheter over gjelder. I tillegg til å kreve tilbake penger for ubenyttet billett, har du nå krav på å bli booket om til første ledige avgang til det endelige reisemålet, eller på en senere dato etter ditt eget valg