Etter at Maskinentreprenør Kåre Isaksen AS (KIME) i begynnelsen av februar begjærte oppbud, har Tromsø kommunes valg av entreprenør for ferdigstillelse av prosjektet i Storgatebakken skapt debatt.

Kime var nemlig i full gang med et oppdrag for Vann og avløp i Tromsø kommune, og hadde gravd opp store deler av Storgatebakken da konkursen kom. For å ferdigstille prosjektet har Tromsø kommune inngått en avtale med Vei & Tunnelservice AS.

Lokale entreprenørselskap har stilt seg tvilsomme til Tromsø kommunes valg og har koblet Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) inn i saken.

Vil ha redegjørelse

Via advokat Tone Gulliksen har de sendt brev til kommunen for å få svar på følgende:

1: De ønsker en redegjørelse i forhold til anskaffelsesreglene, hvor de vil vite hvilke interne vurderinger som er gjort, og hva som er det rettslige grunnlaget for å tildele kontrakt til firmaet.

2: De vil ha en redegjørelse for den lokale godkjenningen. De peker på at firmaet Vei & Tunnel Service AS per i dag ikke eksisterer. De mener at kommunen da har gitt et firma registrert i Oslo lokal godkjenning.

Dette får styreleder Tor Arne Antonsen i Vei & Tunnelservice AS til å reagere.

– Flere lokale konkurrenter og MEF skriver i et brev til Tromsø kommune at Vei & Tunnelservice AS ikke eksisterer og nærmest er et fiktivt selskap. Dette er ikke riktig, sier Antonsen til iTromsø.

Endret navn

Han sier videre at Vei & Tunnelservice AS er et nyetablert entreprenørselskap som har inngått avtale med kommunen om å fullføre arbeidene i Storgatebakken på samme vilkår som kommunen opprinnelig hadde avtalt med KIME.

– Avtalen innebærer reduserte kostnadene for kommunen og redusert ulempene for byens befolkning og naboene til anleggsområdet ved at arbeidet kan ferdigstilles vesentlig raskere og billigere enn dersom kommunen skulle gå gjennom en ny anbudsprosess, mener Antonsen.

Han forklarer videre at selskapet, som opprinnelig het SIVOW 46 AS, ble stiftet av advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig AS i november 2014 som et såkalt «hylleselskap». Det er et selskap som stiftes for videresalg til personer som ikke har tid til å gå gjennom en ordinær stiftelses- og registreringsprosess.

– Aksjene i selskapet ble så kjøpt av Morten Willumsen og meg 16. februar i år. Dette selskapet er kontraktspartner med kommunen og generalforsamlingen besluttet å endre navn til Vei & Tunnelservice AS på ekstraordinær generalforsamling 23. februar, forteller Antonsen.

Skrev kontrakt 20. februar

Videre forteller han at kontrakt med kommunen om Storgatebakken ble inngått 20. februar og i forkant ble det søkt om lokal godkjenning for det nye entreprenørselskapet.

– At selskapet hadde et annet navn og adresse når avtalen ble inngått var kjent for og akseptert av Tromsø kommune, sier styrelederen.

Han forklarer at årsaken til at selskapet ikke dukker opp i Brønnøysundregistrene skyldes at papirene ble sendt inn 2. mars, på grunn av vinterferie hos selskapets advokat.

– Det har også i media versert informasjon om at eierne av Vei & Tunnelservice AS var i dialog med Gudmund Løvlie om mulig fremtidig deltakelse i selskapet – både som medeier og daglig leder. Det er nå avklart at Løvli ikke skal ta del i prosjektet. Vei & Tunelservice AS fortsetter imidlertid som planlagt, fortsetter Antonsen.

Mindre forstyrrelser

Mandag hadde kommunen et møte angående saken. Tirsdag kommenterer enhetsleder for Vann og avløp, Geir Helø, saken på vegne av kommunen.

– Den interne vurderingen om å tildele arbeidet til det nyopprettede firmaet Vei & Tunnelservice, er gjennomført av kommuneadvokaten, sier Helø til iTromsø.

Kommunen sier at Vei & Tunnelservice AS har påtatt seg oppdraget etter samme vilkår og betingelser som KIME hadde da de gikk konkurs.

– Prosjektet i seg selv skaper trafikkmessige forstyrrelser. En rask oppstart medfører at konsekvensene for trafikk, næringsliv og beboere i området reduseres betraktelig i forhold til hva som ville være tilfelle ved ny utlysning, sier Helø.