Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo, var godt fornøyd da han presenterte 2014-tallene for Troms fylkestrafikk.

- I 2014 hadde Tromsø 8,3 millioner busspassasjerer. Det er en økning på 2,2 prosent fra året før. Dette gjør Tromsø til landets tredje beste kollektivtrafikkby, sier Prestbakmo.

- Fra 2009 til 2014 har det vært en passasjervekst på 20 prosent, det tross for at fylkeskommunen ikke får noe statlig tilskudd, sier Prestbakmo.

Vil ha statlig tilskudd

Troms fylkeskommune har søkt staten om 250 millioner i statlig tilskudd for å bedre kollektivtransporten i Troms.

- Med 250 millioner kroner å fordele over de neste fire årene vil man kunne gjøre mye for å bedre kollektivtilbudet i Tromsø og i Troms. Det vil seg for eksempel være tiltak i infrastrukturen og økt rutefrekvens, sier Prestbakmo.

13,4 millioner passasjerer reiste i fjor kollektivt i Troms, noe som tilsier en totaløkning på 1,4 prosent mot året før.

- For å øke dette tallet ytterligere trenger vi statlige tiltak, sier Prestbakmo.

Troms fylkeskommune har tidligere søkt staten om slike tilskudd, men fått avslag. Prestbakmo har nå tro på at den siste søknaden vil få et positivt svar.

- Grunnen til at man ikke har lyktes tidligere er at man ikke har vært god nok til å få på plass den rette typen tiltak. Man må også lykkes i å få de nasjonale myndighetene til å se at det er en sammenheng i kollektivpolitikken i Tromsøområdet. Nå er det Tromsø sin tur til å få denne typen tiltak, og det må de nasjonale myndighetene se. Vi har fått positive signaler på søknaden vår, sier Prestbakmo.

Nedgang i båttrafikken

Hurtigbåttallene viser ikke den samme oppgangen som busstrafikken i Tromsø. Fra 2013 til 2014 hadde hurtigbåttrafikken en nedgang på 3,3 prosent. I 2013 reiste 289.478 passasjerer med hurtigbåten, mens det i 2014 var sunket til 279.932 passasjerer.

- Dette kan forklares ganske greit, eksempelvis med at formiddagsavgangen Tromsø-Finnsnes-Tromsø ble fjernet på torsdager, sier Prestbakmo.

- Det viser også at hurtigbåttrafikken har potensiale, som vi jobber mot å innfri. En slik nedgang er ikke bra, og vi må jobbe med framtidas båttilbud, som definitivt må optimaliseres, sier Prestbakmo.

Troms fylkestrafikk har på den andre siden en økning i fergetrafikken, som øker med 1,5 prosent i 2014.

- Harstadværinger må lære av tromsøværinger

- I Harstad har busstrafikken en nedgang på et par prosent, og det er vi selvsagt ikke helt fornøyd med, sier Prestbakmo.

Han oppfordrer harstadværingene til å lære av tromsøfolk som blir stadig flinkere å ta buss.

- Vi i Tromsø skal lære harstadværingene å ta buss!

Økning på mobiletten

- Troms Fylkestrafikk har de siste årene jevnlig økt billettprisene, hvilke utslag gir det på busstrafikken?

- Det gir ingen utslag, og vi ser derimot en stabil økning i passasjer. De fleste bruker Tromskortet eller mobillett. Prisøkningene er langt ifra like høyt hvis man skal betale kontant, sier Prestbakmo.

Mobiletten ble lansert i mai i fjor, og per februar 2015 var det solgt 22.688 bussbiletter på mobil.

- 80 prosent av passasjerene våre kjøper billetten sin enten på mobiltelefonen eller betaler med Tromskortet. Det viser at kontantkjøringen blir mer og mer utdatert, noe vi synes er gledelig.

SJEKKER: I dagene fremover blir passasjerer på bussen i Tromsø informert og kontrollert om beltebruk på buss. Illustrasjonsfoto: Ronald Johansen
Ivar B. Prestbakmo. Foto: Trond Tommassen