Byrådet skal behandle prosjektet Kirkegårdsveien Klyngetun i neste uke. I innstilling til vedtak gis tillatelse til å bygge nærmere veien enn loven tillater. Giæver er ikke overrasket.

Gammelt og nytt

– Jeg visste det ville gå igjennom og ville blitt forbauset dersom det ikke gjorde det. Dette skal bli kvalitetsboliger som byen ikke vil skjemmes over, og som naboene vil bli positivt overrasket over, lover Giæver, som titulerer seg pilot og kremmer.

Lyngsværingen er ikke ukjent med boligbygging i hjembygda og eier allerede tre boliger tett ved de fire nye han skal bygge. På eiendommen i Kirkegårdsveien 14 og 16 står det i dag to hus i jugendstil, nå får de selskap av fire bygg i moderne arkitektur.

De foreslått boligene fremstår ifølge utbygger som et urbant og moderne tilskudd i et eksisterende villaområde. Arkitekten mener det er i boligområder avsatt til fortetting at den store muligheten for å utvikle byen finnes.

Oppvarmet fortau

– Dette sentrumsnære byfortettingsprosjektet må ses i denne sammenheng og svarer godt på nasjonale føringer for fremtidsrettet byutvikling. Vi har strukket oss langt for å imøtekomme innspill fra naboene, sier landskapsarkitekt Mari Bergset på Steinsvik Arkitektkontor.

Naboer har protestert mot at byggene kommer for nær veien, at de vil skape problemer for snødeponi og parkerings- og trafikkproblemer. Byrådet setter som vilkår at Giæver etablerer oppvarmet fortau foran bebyggelsen i O.L. Aunes gate og fram til krysset i Kirkegårdsveien, og at parkeringsplass og avkjøring langs Kirkegårdsveien fjernes.

– Snøen vil smelte vekk og det kommer gatelys med ledlys. Jeg har tenkte å grave ned søppelanlegget sånn at alt av søppeldunkene forsvinner fra overflaten. Hele eiendommen skal skinne etter utbyggingen, det vil bli et løft for området.

FÅR BYGGE: Byrådet vil godkjenne plassering av disse boligene nærmere veien enn det loven tillater. Illustrasjon: Steinsvik Arkitektkontor Foto: Illustrasjon: Steinsvik Arkitektkontor
BYGGHERRE: Ola Giæver jr. lover kvalitet når han skal bygge i O.L. Aunes gate. Foto: Framtid i Nord Foto: Framtid i Nord