Konsernsjef Daniel Skjeldam trekker fram god drift, lavere kostnader, mer gods og flere lokalpassasjerer som noen av årsakene til at tallene på bunnlinjen blir svarte for første gang siden 90-tallet.

Skjedd mye

– Nå skal det sies at det vil komme en del engangskostnader i forbindelse med salget til britene. Men dette er ting som ikke influerer på driften. Derfor snakker vi om at fjoråret vil gi flere titall millioner kroner i pluss.

Skjeldam nevner at «Fram» – som trafikkerer på Grønland, Svalbard og i Antarktisk – bidrar godt og er mer populær enn noen gang. Videre har godstrafikken økt med 20 prosent og lokaltrafikken med 3 prosent – 20 prosent i siste kvartal alene.

Fra vei til kjøl

– Når det gjelder gods, sto hurtigrutene for over 100.000 tonn i fjor. Det tilsvarer samme volum som 10.000 semitrailere frakter.

– Når denne trafikken flyttes fra vei til kjøl, er det etter myndighetenes ønsker. Vi har kapasitet til ytterligere godsmengder. Men skal den positive trenden fortsette, må de samme myndighetene gi oss rammevilkår som er forutsigbare. Da tenker jeg ikke minst på havneavgiftene som ikke akkurat bidrar til økt trafikk, sier Skjeldam.

Ikke endret

Her trekker konsernsjefen også fram at Hurtigruten vant kampen mot EU-direktivet som gikk på ombygging av fartøy som frakter kjøretøy.

– Vi har fått myndighetenes velsignelse til å fortsette som i dag. Dersom vi hadde fått pålegg om endringer, ville det ikke økt sikkerheten – snarere tvert imot. Vi ville også fått en innsnevret muligheten til å frakte gods og dermed redusert inntektsgrunnlaget betydelig.

God plass

Daniel Skjeldam presiserer at de nye eierne er godt fornøyd med tingenes tilstand. Nå settes alt inn på å øke antall reisende.

– Våre skip har fortsatt god kapasitet. I dag er kun 63 prosent i bruk. Et ledd i arbeidet med å få flere om bord, er renovering av skipene. De fleste har en 90-tallsstil som vi ønsker å gjøre mer up-to-date – blant annet lugarene og fellesarealene.

Finansieringen

Midler til dette skal Skjeldam & Co blant annet hente fra eierne. Men en nylig gjennomført refinansiering, har også gitt konsernet bedre økonomisk armslag.

– De avtalene vi hadde, var ikke blant de beste. Den nye løsningen gir rom for å omdisponere midler. Det gjør oss i stand til å møte fremtidens krav.

Men ikke alt...

Men det er ikke alle skip som skal oppgraderes. Her trekker Skjeldam fram «Lofoten» hvor nostalgien fortsatt råder:

– I tillegg til å sette sammen et mannskap som har ønsket å komme om bord, er deler av båten tilbakeført til samme stil som på 60-tallet. Uniformene er også fra oppstarten.

– Dette har gitt enorme ringvirkninger. Salget har økt med 20 prosent. Det betyr at årets sommersesong på det nærmeste er fullbooket og vi har allerede satt begrensninger for 2016-sesongen, konstaterer Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam.