Arctic Airlink – flyruta som skal koble sammen Nordkalotten via Tromsø, Luleå og Oulo, startet opp 15. januar i år.

Nå – to og en halv måned etter oppstart – er fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms, Ivar B. Prestbakmo (Sp), svært fornøyd med trafikken.

– Interessen for flyruta er kjempebra. Vi har bare etter to måneder et belegg på cirka 20 prosent, som er akkurat i tråd med det som er planlagt, sier Prestbakmo.

75 mill.

Det er Norrbottens Handelskammer som er majoritetseier i selskapet Arctic Link AB. De øvrige finansieringspartnerne er Troms fylkeskommune, Norrbotten Läns Landsting og Oulu by.

Til sammen har de gått inn med 75 millioner svenske kroner, som skal sikre kontinuerlig rutetrafikk mellom de tre byene i inntil fem år.

– Det tar tid å innarbeide ei sånn rute. Markedsanalysene som ble gjort viste en veldig klar konklusjon på at man ville trenge tre til fem år på å innarbeide ruta. Vi vet at det vil ta mer enn to måneder å få opp passasjerbelegget, men så langt er vi kjempefornøyde.

Flying start

Flyruta går i det Prestbakmo beskriver som et betydelig marked.

– Både nordsvenske, nordnorske og nordfinske aktører kan se på regionen som et marked som kan utvikles. Til sammen bor det nesten 800.000 mennesker i regionen. Det er et betydelig marked for alle tre landene, sier Prestbakmo.

Flyruta fikk en flying start med flere arrangementer i Tromsø i oppstartstiden.

– Vi hadde litt ekstra trafikk i forbindelse med både Arctic Frontiers og TIFF. Det ble en veldig bra boost-start og det har holdt seg på bra nivå deretter. Vi ser fram til en fortsatt positiv utvikling.

Flest til Tromsø

Robert Forsberg, daglig leder i Arctic Airlink AB, er også positiv til flyrutens to første måneder på vingene.

– Vi lagde en utviklingsplan og nå er vi i forkant av prognosene. Vi har flere passasjerer enn vi trodde vi skulle ha. Vi er ikke bare fornøyd, vi er veldig fornøyd!

Hittil viser passasjertallene størst flytrafikk til Tromsø.

– Vi ser at det er flere som flyr fra Finland og Sverige mot Tromsø, enn fra norsk side. Det tror vi kanskje er fordi ruta ikke er så kjent i Norge, så det må vi jobbe med.

Etter de første fem årene er planen at flyruten skal bli kommersiell bærekraftig og fly av egen kraft.

– Vi ser langsiktig fremover over fem år, og de planene som vi har holder vi bedre enn planlagt. Samtidig har vi sagt at det kommer til å ta fem år å bygge markedet, avslutter Forsberg.