Det er det tyske forskningslyet Polar 5 – som eies av forskningsinstituttet Alfred Wegener Institut (AWI) i Bremerhaven i Nord-Tyskland.

Polar 5 er en modifisert og oppgradert Douglas DC 3.

Oppgradert gammel traver

Det aktuelle flyet ble bygget i 1942 og oppgradert til dagens standard på midten av 90-tallet.

Etter oppgraderingen – som blant annet innefatter skifte av motorer – kalles flymodellen Basler BT-67.

Alfred Wegener Institut tilsvarer omtrent vårt havforskningsinstitutt.

Se bilder fra veteranbiltreff

Hav- og isforskning

Instituttet driver med hav- og isforskning i både Arktis og Antarktis og har mer enn 1.000 ansatte på anlegget i Bremerhaven.

- Flyet skal måle aerosol, sort karbon og skyer mellom den 65. og 85. breddegraden - og sammenligne målingene med tidligere tokter, sier Sina Löschke ved AWI til iTromsø.

Målingene er en del av forskningsprosjektene Pamarcimp og Netcare - som har som hensikt å måle endinger i istykkelse og hvordan denne påvirkes av forekomsten av sort karbon.

- Målingene vil foregå hele veien fra Longyearbyen, via Grønland og Nord-Canada til Barrow i Alaska, sier Löschke.

Polar 5 er en hyppig gjest i Nord-Norge, det er sjette gangen hun er på et større forskningstokt her oppe.

Fra Tromsø skal flyet gå videre mot Svalbard, men det er avhengig av flyvær før avgang blir bestemt.

Forskningsfly: Flyet eies av forskningsinstituttet Alfred Wegener Institut i Bremerhaven i Tyskland. Foto: Tom Benjaminsen
Måleutstyr: Denne pakken er spekket med avansert måleutstyr som brukes for å måle hav- og isforhold. Foto: Tom Benjaminsen
Vingespenn: Det er nesten 29 meter mellom vingespissene og 21 meter mellom tupp og hekk på Polar 5. Flyet har plass til 40 personer, kan gå i knappe 400 km/h og fly 1.900 km på fulle tanker. Foto: Tom Benjaminsen
RUTEN: Slik ser flyruta ut for Polar 5 etter at flyet forlater Tromsø.