Det er det tyske forskningslyet Polar 5 – som eies av forskningsinstituttet Alfred Wegener Institut (AWI) i Bremerhaven i Nord-Tyskland.
Polar 5 er en modifisert og oppgradert Douglas DC 3.
Oppgradert gammel traver
Det aktuelle flyet ble bygget i 1942 og oppgradert til dagens standard på midten av 90-tallet.
Etter oppgraderingen – som blant annet innefatter skifte av motorer – kalles flymodellen Basler BT-67.
Alfred Wegener Institut tilsvarer omtrent vårt havforskningsinstitutt.
Hav- og isforskning
Instituttet driver med hav- og isforskning i både Arktis og Antarktis og har mer enn 1.000 ansatte på anlegget i Bremerhaven.
- Flyet skal måle aerosol, sort karbon og skyer mellom den 65. og 85. breddegraden - og sammenligne målingene med tidligere tokter, sier Sina Löschke ved AWI til iTromsø.
Målingene er en del av forskningsprosjektene Pamarcimp og Netcare - som har som hensikt å måle endinger i istykkelse og hvordan denne påvirkes av forekomsten av sort karbon.
- Målingene vil foregå hele veien fra Longyearbyen, via Grønland og Nord-Canada til Barrow i Alaska, sier Löschke.
Polar 5 er en hyppig gjest i Nord-Norge, det er sjette gangen hun er på et større forskningstokt her oppe.
Fra Tromsø skal flyet gå videre mot Svalbard, men det er avhengig av flyvær før avgang blir bestemt.