I innspurten til påsken har vi som brukere omtrent daglig fått muligheten til å kunne delta på ulike påskekonkurranser som bedrifter legger ut.

"Lyst til å vinne dette påskeegget? Da må du like siden, kommentere under bildet og dele. Tagg gjerne også en venn! Vinneren trekkes påskeaften", er hva bedriftene gjerne skriver under bildet på Facebook-innlegget som viser et fylt påskeegg fylt med alskens produkter, godis og annet.

Reglene

Men hva er egentlig Facebooks regler rundt dette? iTromsø finner ut at konkurranser enten er lov til å bli administrert via Facebook-sider eller apper. Egne personlige tidslinjer eller venneforbindelser kan man ikke benytte seg av for å administrere kampanjer.

– Å skrive «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser», også be andre «tagge vennene dine i innlegget for å delta» er ikke tillatt, forteller Facebooks konkurranse-regler oss.

Hva blir konsekvensene dersom man bryter disse reglene?

– Hvis det skjer, kan andre Facebook-brukere rapportere innlegget eller siden innlegget er hentet fra. Deretter kan Facebook fjerne innlegget fra siden den kom fra, sier Nicolina Jonsson i Facebooks nordiske PR-byrå, Jung Relations til iTromsø.

Ikke lett tilgjengelig

Er derimot bedriftene klar over disse Facebook-reglene? iTromsø tok kontakt med Elin Henriette Sandnes, konsulent for Partylite Tromsø. Hun er én av mange som arrangerer påskekonkurranse på sine sider.

Er det slik at man må dele bildet av påskeegget på sin egen tidslinje for å delta i konkurransen din?

– Ja, det var tanken bak det, sier Sandnes.

Er du klar over at ifølge Facebook-reglene så er det ikke lov til å be andre dele konkurransen på egen tidslinje for å delta?

– Nei, det var jeg ikke klar over. Man ber jo andre dele det så det blir spredt og flere får vite om siden din. Derfor har det nok også blitt så populært for bedrifter å ha slike konkurranser.

Hun synes ikke at Facebook lar konkurransereglene sine være synlige nok for brukerne sine.

– Jeg kan ikke huske å ha kommet over dem når jeg har vært inne og administrert siden min. Men så klart, Facebook vil jo at man helst skal ta i bruk annonsering i stedet for å ha egen side, og det er nok derfor de har slike regler, legger hun til.

STORT ENGASJEMENT: Flere velger å delta på påskeeggkonkurransene, i håpet om å vinne det fylte påskeegget med alskens premier i. Foto: Skjermdump Facebook
Foto: Skjermdump Facebook Foto: Skjermdump Facebook