Studentene som har fått ansvaret for å drive «Futurelab» beskriver det aller best som en mulighet.

– Det er rett og slett et undervisningsrom hvor vi har samlet all den digitale kompetansen inn i ulike soner, sier lærerstudenten Aleksander Lyngstad til iTromsø.

Han er én av tre studenter som er ansatt for å drive «Futurelab» fremover.

Interaktiv glede

For et utrent øye kan det ifølge studentene være vanskelig å forstå alle mulighetene som «Futurelab» har.

– Rommet er til sammen delt inn i fem soner. I hver sone har du ulike digitale verktøy og programvarer som kan tas i bruk for undervisningen for å optimalisere den, sier Lyngstad.

Blant de mange mulighetene man har, kan man blant annet benytte seg av sonen som er kalt «Utvidet virkelighet».

– Her bruker vi appen «Aurasma». Den fungerer slik at hvis du for eksempel henger fram et kart over Afrika, kan du med appen legge inn interessante lenker om verdensdelen. Slik at når noen bruker appen og tar bildet av kartet på veggen senere, går nettbrettet eller den androide mobilen din automatisk inn på de lenkene du har lagt inn om Afrika, forklarer lærerstudenten Andreas Vestå.

– Slik tilfører man med andre ord bilder, avisklipp eller objekter ytterligere interaktiv og visuell informasjon, sier han.

Mange muligheter

Mulighetene med «Futurelab» har også blitt testet ut for den yngre generasjonen.

– I praksistiden min testet jeg ut noe som heter «Blendspace» for niendeklasseelever ved Sommerlyst skole. Dette kan bli brukt som en del av deres IKT-undervisning. Den fungerer slik at alle får tilgang til en felles digital plattform hvor man blant annet får oversikt over dagens gjøremål, til spørreundersøkelser, sier Lyngstad.

– Slik kan alle være inne på samme plattform og undervisningen kan også bli mer elevstyrt.

Studentene som er ansatt for å drive «Futurelab» håper den vil bli godt brukt fremover.

– Lærere og elever booker rommet så mye som de selv vil. Vi håper de vil benytte seg av de ulike digitale ressursene som fins her, og utforske dette sammen med medelever og lærere, forteller de.

-Det er bare fantasien som setter grenser for hva man kan gjøre inn på dette rommet.

I BRESJEN: Lærerstudentene Aleksander Vestå og Aleksander Lyngstad er to av elevene som står bak «Futurelab». Foto: Ronald Johansen