Annbjørg Jenssen (82) har kraftig nedsatt syn og parkinson. Som et resultat av dette har hun falt to ganger i eget hjem og brukket lårhalsen begge gangene. Hun er nå så redd for å falle at hun ikke tør å gå ut sin egen dør.

Ifølge en terapeut var en trappeheis svaret - den er enda ikke kommet på plass.

– Ikke noe problem

Historien starter i november 2013 hvor Annbjørn brekker lårhalsen inne på eget gulv. En ergoterapeut foreslår trappeheis ettersom Annbjørg har en bratt 15-stegs trapp opp til leiligheten sin.

I Juni 2014 kommer terapeuten for å se på forholdene. Han måler opp og skal sette i gang saken.

Datteren Trude får første tilbakemelding i september 2014 fra selskapet Handicare, som leverer tekniske hjelpemidler til eldre og funksjonshemmede. En personen måler opp trappen og forteller at dette ikke er noe problem. Personen lover å sende mail om hvordan trappen skal se ut. Trude mottar ingen mail.

Ikke før jul

I midten av desember 2014 får Trude beskjed om at trappeheisen er kommet, men at den nok ikke blir installert før etter juleferien. Etter jul skjer det ingenting.

Trude får beskjed om at trappen skal installeres 5. mars, men på installasjonsdagen mottar Annbjørg en telefon fra selskapet om at trappen ikke kan monteres likevel.

20. mars tar Trude kontakt med hjelpemiddelsentralen til NAV som skylder på Handicare. De lover likevel at de skal ta saken videre. Like etterpå ringer en person fra Handicare til Trude som kan fortelle at målene av trappa var feil og at de må bestille en ny trappeheis. Personen legger seg flat, beklager og lover at dette er en hastesak fra deres side. Personen lover videre at om to uker skal heisen være montert.

Flere forsinkelser

Ergoterapeuten følger opp saken og tar kontakt med Handicare som ringer dagen etterpå for å forklare at det er snakk om flere forsinkelser. Handicare legger seg flat igjen.

Trude mottar nok en telefon fra Handicare uken før påske. Nå kan de fortelle at de enda ikke har fått den nye heisen og at det ikke blir noe før påskeferien er omme. Likevel garanterer han nærmest at de vil få heisen i den stille uken. Handicare lover at den skal bli montert med en eneste gang etter påske.

– Nå er det gått enda en uke og vi har enda ikke hørt noe. Det er tragisk og hårreisende at hjelpemiddelsentralen ikke følger opp saken når de faktisk betaler for det. Det hjelper heller ikke at Handicare legger seg flat flere ganger for så å ikke gjøre noe, sier Trude som forteller at hennes mor er helt oppgitt og har nesten gitt opp.

Nå mener hun at Handicare bør veie opp for all ventingen hun og moren har gått gjennom.

– De bør komme med et veldig godt tilbud. Dette holder bare ikke.

Kjenner til saken

Ved Handicare Norge kjenner man til saken som de omtaler som et avvik fra deres egne standarder.

– Jeg ser at det er en sak her, som jeg regner med er saken du prater om, sier Stein Bemyr som er daglig leder i selskapet.

Han forteller at saken er kjent for han siden den har en serie med forviklinger som har resultert i forsinkelser.

Skal informere

Han er ikke fornøyd med at brukeren ikke har blitt informert godt nok på status i forsendelsene.

– Vi skal informere om enhver sak som har forsinkelser, sier Bemyr. Han sporer opp at den første bestillingen av trappeheisen med plattform er registrert i oktober 2014. Altså måneden etter at en person fra selskapet var for å ta mål hos Annbjørg Jenssen.

– At vi ikke har kommunisert godt nok med NAV og bruker er veldig beklagelig og noe vi ikke vil være bekjent med. Vi tar læring i dette, sier Bemyr som forklarer at dette har vært en helt spesiell sak for Handicare.

– Vår klare ambisjon er å sikre at den enkelte bruker får et riktig og godt tilbud fra oss, sier Bemyr som registrerer at installasjonen av trappeheisen er satt til uke 16 (denne uken).

Forstår frustrasjonen

Ved hjelpemiddelsentralen til NAV har man ikke fått med seg at det har tatt så lang tid å trappeheisen på plass.

– Jeg ser at det har vært en del forsinkelser i den saken. Det må vi bare beklage for, sier avdelingsdirektør ved NAV hjelpemiddelsentral Troms, Einar Bjørn.

Han mener underselskapet Handicare har brukt uforholdsmessig lang tid selv om de bestilte feil heis første gang.

– Vi har snakket med dem nå og de har lovet å begynne monteringen av heisen i morgen, tirsdag.

Skal bedre rutinen

Bjørn forteller videre at de allerede internt har diskutert at det er for dårlig tilbakemeldinger fra underselskapene og at dette må bedres.

Videre skjønner han at Trude og Annbjørg er frustrerte over både NAVs manglende oppfølging.

– Det skjønner jeg veldig godt og det er bare å beklage. Det har skjedd en glipp fra vår side. Vi har ikke sett at det har tatt så lang tid som det har tatt. Jeg må understreke at det er snakk om enkelttilfeller. Vanligvis tar slike saker mye kortere tid, sier Bjørn som ikke kjenner til hva som er blitt kommunisert mellom Handicare og Annbjørg Jenssen og hennes datter.

Foto: Tom Benjaminsen