– 44-åringen hadde så vidt etablert seg i Vesterålen, da det åpnet seg en mulighet ved Tromsø-avdelingen. I løpet av en helg tok Svendsen avgjørelsen, pakket snippesken og dro til Nordens Paris og Bil i Nord på Skattøra.

Avismann

– Jeg var godt etablert som salgsdirektør i Harstad Tidende. Men da Bil i Nord-eieren ringte, valgte jeg og familien å dra vestover i august i fjor. Siden har det vært bil for alle penga.

Jan Hugo Svendsen betegner seg selv som et konkurransemenneske. Da han fikk utfordringen, var det ikke vanskelig å si ja.

Mer puls

– Overgangen har gått greit. Jeg trives godt i Tromsø – ikke minst på grunn av alle tilbudene byen har og de utfordringene som ligger i å lede avdelingen i Ringveien.

Selv om Svendsen er ny i byen, er bilbransjen ikke helt fremmed for ham. Før avisjobben, ledet han Bil i Nord sin utleieavdeling. Han var også driftsansvarlig for frisørkjeden Nikita i Nord-Norge.

Utvidelse

Om kort tid skal eierne av bilkonsernet ta stilling til hva som skal skje på eiendomssiden i Tromsø:

– Et nybygg har stått på listen en stund. Det skyldes at både Volvo og BMW elbiler har ønske om selvstendige salgsavdelinger. Om det innebærer utbygging eller nybygg nede i Ringveien, er for tidlig å si.

To lokaliseringer

Her trekker Svendsen fram at det også kan bli aktuelt å gjøre noe med lokalene lenger opp i veien – de gamle GM-lokalene.

– Også her er utviklingsmulighetene mange. Uansett hva vi gjør blir det snakk om en betydelig kostnad, presiserer han.

44-åringen har vært vitne til en laber start på bilsalget i år. Men takket være gode marstall, endte bransjen som helhet så vidt på plussiden i første kvartal.

550 nye biler

– Målet i år er 550 nye personbilder. I tillegg skal vi selge like mange brukte. Om vi klarer det siste, gjenstår å se. Det skyldes blant annet at vi ikke får inn nok bruktbiler. Tromsøfolk selger enten privat eller beholder gammeldoningen som nr. 2-bil. Derfor har vi kun et 40-tall biler inne og det er for lite, sier nysjefen på Skattøra.