– Vi fikk indikasjoner på at det var ting som ikke var som de skulle når det gjaldt fakturering og innkreving. Derfor bestemte vi å sette i gang en såkalt forvaltningsrevisjon av enheten, sier leder i kontrollutvalget, Elisabeth Steen fra Arbeiderpartiet.

Kontrollerer rutiner

I revisjonen – som fortsatt pågår – skal kontrollutvalget sjekke enheten følger kommunens regler for offentlige anskaffelser, for fakturaer og innkreving – og om rutinene for internkontroll og rapportering er på plass.

– Etter at vi fikk signaler om at ikke alt sto rett til så gjorde vi en omprioritering av våre planlagte kontroller. Vi mente at vi var nødt til å se på Flyktningtjenesten med en gang, sier Steen.

Visste ikke om bedrageriet

Hun understreker at det aktuelle bedrageriet ikke er noe kontrollutvalget har avdekket eller har inngående kjennskap til. Samtidig så er det med på å vise at en gjennomgang av de økonomiske rutinene er nødvendig.

– Vi har et system som er basert på tillit til våre medarbeidere. Noe annet ville være svært ressurskrevende, sier hun.

Samtidig så må det finnes interne kontrollrutiner som gjør at det underslag og bedragerier i millionklassen ikke skal kunne oppstå.

– Ethvert bedrageri med offentlige midler er kjempealvorlig, sier Steen.