– Det begynner å nærme seg ett år siden du overtok sjefsstolen på Nerstranda. Hvordan har dette året vært?

– Det har vært en krevende arbeidsprosess og et tøft år, samtidig som det har vært virkelig inspirerende. Da jeg startet her overtok jeg noe «bagasje» i form av tre tomme lokaler i 3. etasje, i tillegg til at jeg har vært nødt til å sette ny strategisk kurs for Nerstranda. Det har medført veldig mye arbeid i kulissene, et arbeid som ikke er så synlig blant folk. I tillegg har det vært veldig givende, men også krevende å skulle se og ivareta alle de ulike interessene til de 300 menneskene som jobber på senteret.

Prioriterer ny kafé

– Nerstranda ble kåret til årets kjøpesenter i Steen & Strøm-kjeden i 2014. Hva tenker du om den utnevnelsen?

– Jeg ble veldig overrasket! I og med at vi er det minste senteret i kjeden, føler man at man må kjempe desto hardere enn de større kjøpesentrene. Det som er fint med denne prisen er at den utdeles på bakgrunn av verifiserbare faktorer som lønnsom drift, besøkstall, og økning i omsetning.

– I fjor hadde Nerstranda en besøksvekst på 12,5 prosent. Hva slags målsetting har dere satt for i år?

– Målet i år er å øke med tre prosent fra fjoråret. Foreløpig ligger vi an til en økning på fire prosent, men det er forventet å variere litt gjennom året.

– Flere lokaler står for tiden tomme på Nerstranda, samtidig som det denne uka ble klart at Platekompaniet blir erstattet av bokhandleren Norli i løpet av sommeren. Hva kan du si om planene for å få inn nye leietakere?

–Min viktigste oppgave er å fylle de lokalene som står tomme, selv om det «bare» er snakk om tre av 46 lokaler. Førsteprioritet er å få inn en ny kafé her, det er det mange som savner. I tillegg kunne jeg tenke meg en lokal kaffebar, samt tekstilforretninger og nisjesport. Vi har som sagt laget en ny strategi spisset mot vår målgruppe. Før satset Nerstranda veldig mye på å nå en ung, trendy kundegruppe, men det viser seg at vi for eksempel har like mange pensjonister som ungdom blant våre kunder. Det må vi være bevisst på. I tillegg er jeg opptatt av at vi ikke skal være et duplikat av andre kjøpesentre. Vi ønsker å jobbe med å få inn leietakere som både er ny i byen, men som også komplementerer de butikkene vi allerede har i sentrum. Til tross for den fine veksten Tromsø som by generelt opplever, møter vi dessverre den holdningen hos mange potensielle leietakere som ikke finnes i Nord-Norge fra før, at de vurderer Tromsø, men ikke før om noen år. Det oppleves som frustrerende.

Felles strategi

– Både Nerstranda og sentrum for øvrig har fått merke konkurransen fra Jekta de siste årene. Hva mener du skal til for å gjøre sentrum mer attraktivt for handlelystne tromsøfolk?

– Jeg tror det er viktig å rendyrke det man er god på, samt jobbe veldig målrettet. Jeg er også av den oppfatningen at sentrum trenger en felles strategi, der man går sammen om å se på hva slags aktiviteter som kan øke kundemassen i sentrum. Jeg har også troen på at gårdeiere som holder til i samme område går sammen om å skafe et løft, i stede for å vente på at andre skal komme utenfra og ta tak i ting. Her tror jeg det er viktig at man tenker helt nytt. Musikkfesten som ble arrangert i sentrum i fjor er et glimrende eksempel på hvordan man kan bruke byområdet på en ny måte. Jeg har også tro på et samarbeid mellom offentlige og private aktører.

– Hvilke fremtidsvisjoner har du for Nerstranda?

– Mitt mål er at senteret skal gå fra å være introvert til å bli ekstrovert. Det handler mye om det fysiske uttrykket, at det ikke skal være så lukket, når omgivelsene rundt her er helt unike. Her jobber vi med flere prosjekter. Blant annet skal seks av våre leietakere pusse opp og fornye sine lokaler. Ellers vil jeg gjerne at vi skal samarbeide tettere med ulike prosjekter innen kunst og kultur, da vi har et innendørsareal som kan brukes til slike formål.