Fredag skrev iTromsø om flere interesseorganisasjoner for folk med spiseforstyrrelser som reagerte på tynne utstillingsdukker hos sportsbutikken G-Max.

– Har et ansvar

– Det er mange unge, og mange eldre, som aldri føler seg gode nok - og tynne nok - i dagens motebilde. Klesindustrien har et kjempeansvar her, og det har G-Max også, sa Helle Borchgrevink, daglig leder for Interessegruppa for Kvinner med Spiseforstyrrelser.

Også en leverandør av utstillingsdukker reagerte på bruken av de tynne dukkene.

– Vi ville ikke tatt inn så tynne dukker i vårt sortiment, fortalte Otto Davidsen i firmaet Bjørn Haug AS.

Nå svarer G-Max på kritikken.

– Ikke bevisst

Dag A. Johansen, kjededirektør for G-Sport og G-Max skriver i en e-post til iTromsø at det ikke har vært en bevisst strategi å bruke de tynne dukkene.

– Vi tar disse reaksjonene til etterretning og har fjernet dukkene, skriver Johansen.

Han skriver videre at de vil behandle saken videre i deres ledergruppe på mandag.